جدیدترین موضعگیری لبنان درباره ترسیم مرز دریایی با فلسطین اشغالی

الیاس بوصعب نائب رئیس پارلمان لبنان که از وی به عنوان مامور مکلف از جانب نبیه بری رئیس پارلمان برای رسیدگی به پرونده ترسیم مرزها بین لبنان و فلسطین اشغالی یاد می شود، اعلام کرد که مختصات مربوط به جانمایی میله ها و علائم و نشانه های شناور دریایی را از آموس هوکشتاین، میانجیگر آمریکایی دریافت کردیم.

وی گفت که صحبتی درخصوص نقاط خشکی و "B۱ " مطرح نشد و هیچ کس از لبنان درخواست نکرده که از هرگونه نقطه خشکی کوتاه بیاید.

بوصعب در عین حال افزود که منطقه ای میان بلوک های (انرژی) و ساحل وجود دارد که در آن نقاطی قرار دارد و در خصوص تعیین تکلیف آن ها صحبت هایی مطرح شد و امروز مختصاتی را در این باره دریافت کردیم.

نائب رئیس پارلمان لبنان ابراز عقیده کرد: دریافت مختصات بر این مساله تاکید دارد که تنها کمتر از ۴۸ ساعت بعد از رفتن میانجیگر آمریکایی اولین پاسخ درخصوص مطالبات خود را دریافت کردیم و این امر بسیار خوبی است و نشان می دهد که طی هفته آتی پاسخ هایی درخصوص دیگر پرسش ها دریافت کنیم تا اینکه در نهایت یک پاسخ مکتوب به ما برسد و رئیس جمهور آن را بررسی کند.

پیش از این یک منبع مطلع در گفت وگو با شبکه المیادین از تحویل مختصات جانمایی ملیه ها و علائم شناور دریایی برای ترسیم خط موسوم به "خط آبی" به لبنان توسط میانجی آمریکایی خبر داده بود.

این منبع افزوده بود: این مختصات آخرین موردی است که باید مورد مذاکره قرار بگیرد و هوکشتاین درصدد است تا طی هفته آتی پیشنهاد کاملش در این پرونده را ارائه کند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها بین لبنان و فلسطین اشغالی در آخرین دور سفر خود به بیروت پاسخ مکتوبی برای لبنان درخصوص مطالبات این کشور نیاورد و از لزوم موافقت لبنان با ترسیم "خط آبی دریایی" به عنوان پیش شرط امضای توافق درباره ترسیم مرزها سخن گفت.

جدیدترین موضعگیری لبنان درباره ترسیم مرز دریایی با فلسطین اشغالی

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی درباره سفر روز جمعه آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی به بیروت و ماحصل آن نوشته بود: در سایه حرف و حدیثها مبنی بر وجود دشواریهای واقعی یا وقت کشی و تعلل طرف های آمریکایی و اسرائیلی در زمینه ترسیم مرزها، سفر چند ساعته روز جمعه هوکشتاین به بیروت با یک نتیجه پایان یافت و آن هم اینکه یک نکته مورد مناقشه وجود دارد که نیاز به حل و فصل دارد تا روند امور در مسیر دستیابی به یک توافق سریع حرکت کند. با بررسی دقیق روشن شد که موضوع درخصوص تثبیت خط موسوم به "خط آبی دریایی" با نشانه گذاری دریایی بین ساحل لبنان و فلسطین اشغالی است. این خطی است که هوکشتاین گفت که اسرائیل "به دلایل امنیتی نمی تواند در این زمینه مسامحه به خرج دهد".

این روزنامه افزوده بود: با وجود اینکه منابع رسمی حاضر در این نشست ها (نشست هوکشتاین با مقامات لبنانی) "از نشانه ای مثبت و پیشرفت" خبر داده و اعلام کردند که میانجی آمریکایی از پاسخ مثبت به خواستهای لبنان (درباره ترسیم مرزها) خبر داده و اعلام کرده دولت متبوعش خواهان نهایی کردن آن ظرف سه هفته آینده است؛ اما پس از اعلام تردید آمریکاییها درخصوص امکان حصول توافقی - درصورت عدم پاسخ مثبت لبنان به مطالبات اسرائیل بویژه درخصوص "خط آبی دریایی"- نگاهها (در نزد لبنان) محتاط آمیز شده است؛ به ویژه که اکثریت محافل سیاسی نگرانی خود را از مانور (سیاسی)اسرائیل برای دست اندازی بر حقوق لبنان اعلام کرده اند.

روزنامه الاخبار نوشته بود شرکت کنندگان در نشست های یاد شده تاکید کرده اند که مطالبه ای که هوکشتاین مطرح کرده لبنان را ملزم به دادن هرگونه امتیازی درباره نقطه B۱ نمی کند و بیروت به کلی با این خواسته مخالف است.

این درحالی است که معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان یکشنبه شب تاکید کرد که موضع حزب الله نسبت به حقوق دریایی، نفت و گاز در آب‌های سرزمینی لبنان تغییر نمی‌کند و حزب‌الله بر دست‌یابی به این حقوق بصورت کامل و بدون کم و کاست اصرار می‌کند.

شیخ « نعیم قاسم » در خصوص ترسیم مرزهای دریایی لبنان با سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: ما منتظریم که این تصویر یک بار برای همیشه روشن شود. 

وی تاکید کرد: ما برای هر ذره از خاک یا قطره‌ی آب از سرزمین، حقوق دریایی یا نفت لبنان با هر توجیهی که باشد کوتاه نخواهیم آمد. 

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: ما تحولات را دنبال می‌کنیم و بر اساس آن و با توجه به روند مذاکرات و نتیجه آن به روش مناسب و در وقت مناسب مواضع خود را بیان خواهیم کرد.