به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای از اوضاع جاری در اردوگاه اشرف واقع در استان دیاله ابراز نگرانی کرده و از ساکنان آن خواسته است تا فورا همکاری خود را با دولت عراق و دفتر همکاری سازمان ملل برای عراق به منظور تخلیه این اردوگاه از سر گیرند.
در این بیانیه همچنین از دولت عراق خواسته شده تا به تعهدات خود در زمینه حمایت، امنیت و کمک های بشردوستانه به ساکنان اردوگاه اشرف عمل کند.

دولت عراق که خواهان تعطیلی اردوگاه اشرف است با موافقت آمریکا و همکاری سازمان ملل از فوریه سال گذشته کار انتقال اعضای سازمان منافقین از این محل را آغاز کرده است.

سه هزار و ۴۰۰ تن از اعضای سازمان منافقین در این اردوگاه ساکن بودند که بیش از نیمی از آنها در حال حاضر به اردوگاه «الحریه» منتقل شده اند تا کار ثبت نام آنها از سوی سازمان ملل انجام شده و این افراد به عنوان پناهنده به کشورهای دیگر فرستاده شوند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، از پنجم ماه می تاکنون روند انتقال ساکنان اردوگاه اشرف متوقف شده است که دلیل آن نیز تعیین پیش شرط هایی از سوی رهبری منافقین بوده است.

یکی از مقام های آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفته است: سازمان منافقین از روز پنجم مه تماس های خود را هم با طرف عراقی و هم با دفتر سازمان ملل در این کشور به حال تعلیق در آورده است و حاضر نیست تا با مارتین کوبلر، نماینده سازمان ملل در عراق دیدار کند.

پیش شرط های منافقین برای همکاری بیشتر با دولت عراق اعلام نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه تعیین پیش شرط از سوی رهبری منافقین برای همکاری بیشتر و انتقال اعضای این سازمان به اردوگاه الحریه را رد کرده و آن را نوعی اخلال در این روند ارزیابی کرده است.

در بیانیه نولاند تصریح شده است: «ایالات متحده آمریکا روشن کرده است که همکاری در زمینه بسته شدن اردوگاه اشرف که مقر نظامی سازمان منافقین است، فاکتور مهمی برای ارزیابی این نکته به شمار می رود که آیا این سازمان قصد دارد تا همچنان گذشته خشونت بار خود را دنبال کند یا اینکه به دنبال آن است تا این گذشته را به فراموشی بسپارد.»

وی افزوده است: با انتقال دو هزار نفر از ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه جدید «الحریه»، تعطیلی مسالمت آمیز اردوگاه اشرف امکان پذیر است اما این امر نیازمند صبر و انجام اقدامات عملی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: واشینگتن از مسیری که سازمان ملل برای تعطیلی مسالمت آمیز اردوگاه اشرف دنبال می کند و همچنین اجرای راه حل های پایدار برای ساکنان آن کاملا حمایت می کند.

به گفته وی، «ساکنان این اردوگاه و رهبران آن در عراق و پاریس، باید این مسیر را به عنوان راه حلی انسانی و امن برای حل و فصل موقعیت جاری محترم بشمارند.»

سازمان منافقین که در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار دارد بیش از دو دهه است که عراق را به عنوان پایگاه نظامی خود انتخاب کرده است.

روز اول ژوئن سال جاری، دادگاهی در آمریکا چهار ماه به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور مهلت داد تا درباره خارج کردن سازمان منافقین از فهرست تروریستی آمریکا تصمیم گیری کند.