ابراز نگرانی مقامات نیروی هوایی آمریکا نسبت به عمر بالای جنگنده‌های «اف-16 فالکون »

یک مقام ارشد نیروی هوایی آمریکا از پیر بودن ناوگان جنگنده‌های « اف-۱۶ فالکون » این کشور که ستون فقرات نیروی هوایی ایالات متحده را شکل می‌دهد، خبر داد.

به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز» این جنگنده‌های نسل چهارم در حال پیر شدن هستند و به طور میانگین اف-۱۶ فالکون بیش از ۳۰ سال سن دارد و برخی از آنها در اوایل دهه هشتاد میلادی شروع به پرواز کردند.

بر ساس این گزارش،  نیروی هوایی آمریکا تلاش می‌کند به برخی از ان جنگنده‌ها  عمر تازه ای بدهد به این امید که آنها تا دهه ۲۰۴۰ به پرواز خود ادامه دهند، اما ژنرال «ریچارد مو» مسئول برنامه ریزی نیروی هوایی آمریکا بر این باور است که جایگزینی  اجتناب ناپذیر است.

ابراز نگرانی مقامات نیروی هوایی آمریکا نسبت به عمر بالای جنگنده‌های «اف-16 فالکون »

ژنرال مور در این باره گفت که مشکل این است که جنگنده‌های جایگزین، به ویژه «اف-۳۵ ای» به اندازه کافی سریع به دست ما نمی رسند.

مقامات ارشد نیروی هوایی مدتهاست که گفته‌اند این باید دستکم ۷۲ جنگنده در سال خریداری شود. مور در این باره نیز گفت که امروزه، میانگین هواپیماهای جنگنده در  حال خدمت حدود ۲۸ سال است و تامین مالی چنین تدارکاتی به نوسازی و کاهش میانگین سنی ناوگان کمک می‌کند.

مور گفت، با توجه به اینکه چین و ارتش پیشرفته آن به عنوان تهدید فوری در نظر گرفته می‌شود، نیاز به نوسازی ناوگان جنگنده‌های نیروی هوایی ضروری است.

«هیثر پنی» خلبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و عضو «اندیشکده مطالعات هوا فضای میشل» نیز معتقد است که نیروی هوایی این کشور به دستکم ۷۲ جنگنده جدید در سال نیاز دارد.

وی گفت: «این فقط به خاطر تثبیت ناوگان نیست. ما نه تنها باید سن ناوگان را به طور قابل توجهی کاهش دهیم بلکه باید ناوگان را از نظر شمار جنگنده‌ها افزایش دهیم زیرا اکنون به محیط امنیتی جهانی جدید نگاه می‌کنیم که در آن باید بتوانیم در اقیانوس آرام و اروپا  تهدیدها را دفع کنیم.»

این وبگاه در خاتمه به گوشه‌ای از فعالیت این جنگنده‌ها اشاره کرد و نوشت، سه دسته پروازی در  قاره  اروپا در طول جنگ کوزوو در اواخر دهه نود میلادی جنگیدند، در طول دو دهه گذشته بارها در خاورمیانه و افغانستان مستقر شدند و به عنوان  عامل بازدارنده برای جلوگیری از حرکت روسیه در اروپای شرقی عمل کردند.

اف-۱۶  فالکون یک جنگنده سبک و ارزان نیروی هوایی آمریکا برای برتری هوایی است. تاکنون بیش از ۴۵۰۰ فروند از این  جنگنده تولید شده و عراق نیز از جمله خریداران این جنگنده است.