سرکوبگری گسترده علیه منتقدان سلطنت در انگلیس

روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی نوشت: پس از مرگ ملکه انگلیس ، به نظر می رسد که تمام بریتانیا ملتی یکپارچه از سلطنت طلبان دلشکسته است. یک دلیل این تصویر این است که منتقدان سلطنت در انگلیس به سختی در رسانه ها حرفی برای گفتن دارند و پلیس نیز با معترضان ضد سلطنتی به شدت برخورد می کند و سختگیر است.

در ادامه این مطلب آمده است: این روزها دنیایی ایده آل در بریتانیا شکل گرفته است. با مرگ ملکه، بحران ناشی از انفجار قیمت انرژی و هزینه های زندگی از رسانه ها ناپدید شد و در گزارش های مربوط به مرگ الیزابت دوم و تغییر تاج و تخت می توان بسیاری از مردم را در لباس سوگ دید.

در ادامه آمده است: این روزها مستندهای طولانی و مجموعه عکس های شگفت انگیز از دوران سلطنت ملکه پخش می شود که نه تنها به خاطر وظیفه اش مورد احترام است، بلکه نشان می دهد که وی به عنوان یک ملکه در دوران جوانی بسیار زیبا بود. در این تصاویر کسانی دیده می شوند که گل می گذارند یا مراسم تشییع جنازه را در کنار جاده تماشا می کنند و در مورد ملکه مثبت صحبت می کنند.

"گراهام اسمیت" از بنیاد جمهوری، یک گروه مدافع برای الغای سلطنت، قبل از جشن ملکه در ماه ژوئن از رسانه ها انتقاد کرده بود.

اسمیت در این باره گفت، مشکل بریتانیا این است که پخش‌کننده‌ها و رسانه ها در ارائه موضوعات به شیوه‌ای متعادل عمل نمی کنند و من نمی‌دانم آیا دلیل آن نهادی است یا فرهنگی یا عمدی ، اما رسانه‌ها خیلی مایل نیستند منتقدان سلطنت را در گزارش‌های خود بگنجانند. اسمیت می‌گوید که با انجام این کار، آنها در حق بریتانیا مرتکب اشتباه می شوند.

در ادامه این مطلب آمده است: وفاداری به سلطنت تنها در رسانه‌های انگلیس بسیار چشمگیر نیست. بنابراین در چند روز گذشته چندین تن از مخالفان سلطنت در انگلیس دستگیر شده اند. در آخر هفته که چارلز سوم به عنوان پادشاه جدید اعلام شد، یک زن جوان در ادینبورگ تابلویی را در دست گرفت که روی آن نوشته شده بود "امپریالیسم" و "لغو سلطنت" و این فراخوانی برای لغو سلطنت بود. این زن به دلیل نقض صلح بازداشت شد.

مردی در آکسفورد نیز پس اعتراض به انتخاب چارلز سوم به عنوان پادشاه جدید این کشور دستگیر و با دستبند برده شد. وی فریاد می زد: "چه کسی آن را انتخاب کرد؟" حادثه دیگری در جریان راهپیمایی در ادینبورگ رخ داد. در این مراسم مردی 22 ساله در کنار جاده بر سر شاهزاده اندرو فریاد زد و گفت: اندرو، تو پیرمردی بیمار هستی. فرد معترض توسط چند نفر سرنگون و دستگیر شد و او نیز متهم به نقض صلح شد.

سرکوبگری گسترده علیه منتقدان سلطنت در انگلیس

بسیاری از بریتانیایی ها این تحول را نگران کننده می دانند. اندرو مار، یکی از مجریان سرشناس انگلیس که اخیراً از بی بی سی به ایستگاه رادیویی LBC تغییر مکان داده است، با صدای بلندی از روی آنتن عصبانی شده و این طور گفت: پادشاهان و ملکه‌ها همیشه در طول اعصار مورد تشویق قرار می‌گرفته‌اند، برخی نیز هو می شده‌اند. و اکنون افرادی را به دلیل اعتراض علیه چارلز سوم دستگیر کرده‌اند. زنی را به دلیل در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «پادشاه من نیست» بردند. این رقت انگیز است! سلطنتی که از هیاهوها و چند تابلوی مقوایی جان سالم به در نمی برد، بسیار ضعیف است، اینطور نیست؟

مار معتقد است که این شکل از کنترل پلیسی احمقانه و خشن برای سلطنت در دراز مدت خطرناک است. وی افزود: اگر این پیشنهاد مطرح شود که آیا ما می‌توانیم یک پادشاه یا آزادی بیان داشته باشیم ،میلیون‌ها نفر خواهند گفت: «اوه، خب، پس آزادی بیان!» در عین حال هم پلیس و هم دولت تاکید کرده‌اند که ضد طرفداران سلطنت حق اظهار نظر ندارند.

در ادامه این مطلب آمده است: از نظر محتوایی، نقد سلطنت جنبه های زیادی دارد. نکته این است که سلطنت برای مالیات دهندگان هزینه زیادی دارد و احتمالاً هیچ چیز در ازای آن برای آن ها به غیر از دست تکان دادن و دست دادن پادشاهان و ملکه ها وجود ندارد.

اما این انتقاد نیز مطرح است که پادشاهان در خفا قوانین را تحت تأثیر قرار می دهند و در نتیجه اعمال قدرت می کنند. یکی از معترضان به نظام سلطنتی در انگلیس این طور بیان می کند : اصل این که قدرت در انگلیس به ارث می رسد در سال 2022 کاملاً منزجر کننده است. هیچ توجیه فلسفی یا اخلاقی برای این وجود ندارد که خانواده‌ای از بدو تولد این قدرت سیاسی را در دست داشته باشند.