روسیه، سلاح هسته ای و پایان بشریت!

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین ، گفت: «همه چیز در دکترین هسته‌ای فدراسیون روسیه ذکر شده است».

پسکوف به نقل از خبرگزاری روسی «نووستی» گفت: می‌توانید دکترین (هسته‌ای) مسکو را بخوانید، همه چیز در آنجا گفته شده است.

این پاسخ کرملین پس از اتهامات مکرر کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه ممکن است از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه استفاده کند، مطرح شد.

به گفته کارشناسان نظامی، دکترین جنگ هسته‌ای روسیه عبارت است از «توسل به تشدید تنش برای تنش زدایی از دشمن» است.

در این راستا، نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پوتین در حال انتقال تسلیحات هسته‌ای است و یا اینکه برای آزمایش هسته‌ای آماده می‌شود وجود ندارد.

مقامات آمریکایی افزودند که رئیس جمهور روسیه در حال بررسی نوعی بسیج نظامی اضافی در پاسخ به عقب‌نشینی‌های اخیر نیروهایش در اوکراین است.

خبرگزاری روسی ریانووستی همچنین به نقل از الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس و متحد پوتین، گفت که «بشریت در آستانه ورود به یک درگیری هسته‌ای است» و افزود که واشنگتن اروپا را برای وارد شدن به جنگ با روسیه در خاک اوکراین تحت فشار قرار می‌دهد.

روسیه، سلاح هسته ای و پایان بشریت!

بایدن هشدار می‌دهد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به نوبه خود به پوتین درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای یا شیمیایی هشدار داد و در بخش‌هایی از مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس خطاب به پوتین گفت: «این کار را نکن، نکن، نکن.»

بایدن گفت: در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا هسته‌ای، چهره جنگ به شکل بی نظیری تغییر خواهد کرد.

اوکراین در هفته‌های اخیر به لطف سلاح‌های باکیفیت ارائه شده توسط متحدان غربی خود، مناطق وسیعی را در شرق از نیروهای روسیه پس گرفته است.

هشدارهای مدودف

دو هفته پیش، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه به آمریکا و متحدانش هشدار داد و آنها را متهم کرد که می‌خواهند از درگیری نظامی در اوکراین برای تجزیه روسیه و کنار گذاشتن آن از عرصه سیاسی جهان استفاده کنند.

مدودف افزود که چنین تلاش‌هایی خطرناک هستند و نباید آنها را دست کم گرفت.

وی افزود: این رویاپردازان آنگلوساکسونی یک اصل ساده را نادیده می‌گیرند و آن این هست که تهدید یک قدرت هسته‌ای همیشه مانند شطرنج بازی کردن با مرگ است و زمان پایان بازی، شبیه روز پایان بشریت خواهد بود.