کم‌کاری سازمان ملل در تعیین مرز‌های آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی

میدان گازی کاریش با وسعتی حدود ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در منطقه ۲۹ مرزی میان لبنان و سرزمین‌های اشغالی قرار دارد. این منطقه سالهاست که مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است و هر بار صهیونیست‌ها با تعدی به تقسیم بندی‌ها و مرز بندی‌های جغرافیایی خواهان چپاول بیشتر از این میدان گازی با ارزش است.

 

لبنان سالهاست از طریق درگاه‌های بین المللی مدام تاکید می‌کند بخش بزرگی از این میدان در داخل مرز‌های این کشور قرار دارد در حالی که رژیم صهیونیستی برخلاف اسناد و مدارک موجود مدعیست حاکمیت کلی این میدان با این رژیم است.

اسناد تاریخی برعلیه رژیم صهیونیستی

لبنان در ماه‌های اخیر بار‌ها به رویکرد سازمان ملل در سکوت مقابل رژیم صهیونیستی برای تعیین و تایید مرز‌های قانونی و تاریخی این میدان گازی اعتراض کرده، دولت لبنان در خرداد ماه سال جاری در نامه‌ای به سران سازمان ملل خواهان تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ مورد ادعای صهیونیست‌ها به عنوان مرز مشترک برای این میدان گازی شده است، اما عملاً تا به امروز اقدامی کارساز برای رفع مناقشات سیاسی موجود صورت نگرفته است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بار‌ها با ادبیات رایج خود ادعا کرده حاکمیت تمامی این میدان در اختیار تل‌آویو است و تنها کمتر از یک چهارم این میدان یعنی مساحتی حدود ۳۶۰ کیلومتر مربع آن در داخل مرز‌های لبنان قرار دارد. در صورتی که طبق اسناد و مدارک تاریخی این میدان گازی در منطقه ۲۹ مرزی لبنان قرار دارد و بیشتر وسعت آن جز قلمرو آبی این کشور است. نکته جالب، اما اینجاست علی رغم اسنادی که به تایید سازمان ملل رسیده و در این سازمان موجود است تا به امروز این نهاد بین المللی از واقعیت ماجرا دفاع نکرده و عملاً در مقابل زیاده خواهی‌های سران رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده است.

کم‌کاری سازمان ملل در تعیین مرز‌های آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی

مذاکرات لبنان با سازمان ملل بر سر «کاریش»

مذاکرات میان لبنان و رژیم اشغالگر قدس به طور جدی در سازمان ملل بر سر این میدان گازی از سال ۲۰۲۰ و برای ترسیم مرز‌های آبی رسماً آغاز شد. در ماه مه ۲۰۲۱ پس از آنکه لبنان اسناد و مدارک تاریخی خود را آشکار کرد و مرز‌های بیشتر را حق خود دانست این مذاکرات متوقف شد.

از سال گذشته تا به امروز جلسات متعددی میان نمایندگان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی برای تعیین مرز‌های آبی البته با وساطت آمریکا برگزار شد و نقشه‌های آبی و دریایی زیادی نیز ترسیم شده که در هیچ یک از آن‌ها به مرز‌های آبی و دریایی تاریخی لبنان اهمیتی داده نشده است، در صورتی که طبق اسنادی که در آرشیو سازمان ملل متحد نیز موجود است مرز‌های آبی مورد نزاع متعلق به لبنان است و رژیم صهیونیستی حقی در آن ندارد.

ورود حزب‌الله به میدان 

اما با ورود حزب الله لبنان و تاکید‌های چند باره «سیدحسن نصرالله» به دفاع از حقوق مردم لبنان از این مرز‌های آبی و این میدان گازی استراتژیک موضوع سمت و سویی جدید به خود گرفته است.

دبیرکل حزب الله لبنان بار‌ها و به ویژه در چندین سخنرانی اخیر خود تاکید کرده لبنان بر سر حقوق خود با رژیم صهیونیستی مذاکره نخواهد کرد و در مورد میدان گازی کاریش به هیچ عنوان با این رژیم شوخی ندارد. ارسال پهپاد‌های شناسایی حزب الله به این میدان هر بار قاطعیت پیام سید حسن نصرالله به رژیم صهیونیستی را به اثبات می‌رساند.

در حال حاضر، اما علی رغم تلاش‌های رژیم صهیونیستی به ویژه در یک سال اخیر برای افزایش تعدی‌های خود به این میدان گازی، اما جدیت حزب الله و همراهی آن با دولت لبنان بر سر حقانیت این مرز‌های آبی این رژیم را از رسیدن به اهداف خود واداشته است.

حالا با وجود سکوت سازمان ملل در ارائه اسناد تاریخی و مشخص کردن واقعیت‌ها در مورد مرز‌های آبی، دولت لبنان با همراهی حزب الله بار‌ها تاکید کرده هر گونه حفاری در میدان‌های گازی کاریش توسط رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌داند و آن را تعدی به مرز‌ها و حکمیت کشور خود قلمداد می‌کند و برخورد با خاطیان را حق مسلم خود می‌داند.

همچنین حزب الله لبنان نیز تاکید کرده هر گونه اعلام رسمی از سوی دولت لبنان مبنی بر تجاوز رژیم صهیونیستی به مرز‌های آبی و خاکی این کشور با واکنش‌های شدیدی مواجه خواهد شد.

لبنان در سایه وضعیت اقتصادی نامناسب و بهره برداری از حقوق دریایی خود در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی اولین مجوز اکتشاف در این منطقه سرشار از نفت و گاز را صادر کرد. این کشور اولین قرارداد اکتشاف نفت و گاز در دو ناحیه فرا ساحلی دریای مدیترانه را با یک کنسرسیوم بین المللی متشکل از شرکت‌های «توتال» فرانسه، «اِنی» ایتالیا و «نوواتک» روسیه به امضا رساند.

از طرفی میزان ذخایر گازی موجود در میدان کاریش ۱.۳ تریلیون فوت مکعب برآورد شده که تنها ۱۰۰ کیلومتر با سواحل فلسطین اشغالی فاصله دارد. به گفته بسیاری از شرکت‌های نفت و گازی بین المللی در کنار منابع گازی غنی در این میدان بیش از ۱۳ میلیون بشکه میعانات گازی در این منطقه موجود است.

علاوه بر این آمار بلوک‌های متعدد گازی در این منطقه وجود دارد که به استناد مدارک موجود و به گفته کارشناسان بین المللی مشخص نیست دقیقاً چه میزان گاز و میعانات گازی در آن‌ها موجود است و همین امر موجب شده تا رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از سکوت سازمان‌های بین المللی به ویژه با استفاده از انفعال سازمان ملل در تعیین هر چه سریعتر مرز‌های آبی به فکر چپاول ثروت‌های دریایی لبنان باشد.

اما آنچه در این میان قطعیست حضور به موقع حزب الله و مصمم بودن این گروه برای دفاع از حقوق مسلم مردم لبنان است. علی رغم تلاش‌های رژیم صهیونیستی در معکوس نشان دادن اصل ماجرا و سرپوش گذاشتن بر چپاول‌های خود از منابع طبیعی این منطقه، حالا حزب الله لبنان بار‌ها تاکید کرده هیچ توجیهی را در غارت این منطقه نمی‌پذیرد و موشک‌های خود را بر روی خاطیان و متجاوزان به این میدان گازی نشانه گرفته و اگر اسرائیل دست از پا خطا کند خود مسئول اتفاقاتی است که در انتظار این رژیم است.