فرمانده آمریکایی: چین می‌تواند تایوان را محاصره کند

«کارل توماس»، فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا گفته چین قادر است تایوان را محاصره دریایی کند.

توماس در مصاحبه‌ای که امروز دوشنبه وال‌استریت‌ژورنال منتشر کرده گفته است: «آنها صاحب یک نیروی دریایی خیلی بزرگ هستند و اگر بخواهند زورگویی کرده و کشتی‌هایی را در اطراف تایوان مستقر کنند کاملاً قادر به انجام این کار خواهند بود.»

توماس تصریح کرد که چین همین حالا هم یک نیروی دریایی بزرگ و مدرن به وجود آورده است و تعداد شناورهای نظامی پکن به سرعت رو به افزایش است.

این فرمانده امریکایی با وجود این گفته نمی‌تواند آیا چین قصد انجام هیچ اقدام واقعی علیه تایوان دارد یا خیر.

او در ادامه گفت: «مشخص است که اگر آنها بخواهند کاری انجام بدهند، غیردرگیرانه خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید محاصره دریایی کمتردرگیرانه است. همین موضوع به جامعه بین‌المللی اجازه می‌دهد بررسی‌های لازم را برای حل این چالش انجام دهد.»

 فرمانده آمریکایی: چین می‌تواند تایوان را محاصره کند

پکن در ماه‌های گذشته در واکنش به برخی اقدامات تحریک‌آمیز از سوی آمریکا حضور نظامی خود را دریای چین جنوبی افزایش داده است. این دریا، یک آبراه شلوغ است که به جنوب غرب تایوان راه پیدا می‌کند. توماس مدعی شده که چین این دریا را «کاملا نظامی‌سازی» کرده است.

چین تایوان را یک استان خود می‌داند و با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند. این در حالی است که در ماه‌های گذشته شمار زیادی از مقام‌های آمریکایی عازم این جزیره شده‌اند.