تحریم زبان تهدید آمریکا

«کریس ون هولن» سناتور دموکرات و «پت تومی» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا طرحی را امروز مطرح کردند که تمامی موسسات بین‌المللی را از کمک به روسیه برای فروش نفت به قیمت بالاتر از سقف تعیین شده، منع می‌کند.

این تحریم‌ها که توسط این دو عضو کمیته بانکداری سنای آمریکا مطرح می‌شود، شامل تمام موسساتی که در تامین مالی، بیمه و فروش نفت و فرآورده های نفتی روسیه دخیل باشند، نیز می شود.

این سناتورهای کنگره آمریکا تاکید کردند که این قانون جدید مانع از فرار روسیه از سقف قیمتی تعیین شده توسط گروه «هفت» خواهد شد.

رویترز نوشت: دولت بایدن درباره اعمال تحریم‌های ثانویه تردید دارد زیرا می‌تواند به روابطش با واردکنندگان اصلی نفت روسیه یعنی چین و هند صدمه بزند. ‌

گروه «هفت کشور صنعتی جهان» این ماه، اعمال سقف قیمتی روی نفت وارداتی از روسیه را اعلام کرد تا مانع از افزایش درآمدهای نفتی مسکو به خاطر افزایش قیمت جهانی نفت و فرآورده های آن شود.

کرملین تاکید کرده که روسیه به هر کشوری که این سقف قیمتی را رعایت کند، دیگر نفت نخواهد فروخت.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا از روز پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ که روسیه «عملیات ویژه» خود را علیه اوکراین آغاز کرده، تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو اعمال کرده‌اند که باعث جهش قیمت‌های انرژی و بسیاری از کالاهای اساسی در جهان شده است.

تحریم زبان تهدید آمریکا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.