عواقب حمله هسته ای احتمالی به اوکراین

روزنامه گاردین نوشت: وزیر خارجه لهستان که در واشنگتن بسر می برد، واکنش هسته ای تلافی جویانه ناتو را رد کرد اما گفت پاسخ این ائتلاف «ویرانگر» خواهد بود.

این مقام لهستانی در دیدار از واشنگتن گفت ائتلاف ناتو در حال انتقال این پیام به مسکو است که واکنش این ائتلاف به هر گونه حمله هسته ای روسیه مخرب خواهد بود.

گاردین مدعی شد: شکست نظامی روسیه در اوکراین که نیروهایش را مجبور به عقب نشینی در شرق این کشور کرده است، نگرانی ها درباره متوسل شدن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به استفاده از سلاح هسته ای را افزایش داده است. روسیه ممکن است با استفاده از کلاهک های تاکتیکی هسته ای، اوکراین را مجبور به متوقف کردن مقاومت خود در برابر این حمله کند.

براساس این گزارش وزیر خارجه لهستان در برنامه «میت دِ پرس» شبکه ان بی سی، اظهار داشت: «تا جایی که می‌دانیم، پوتین تهدید کرده که از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک اوکراین و نه علیه ناتو استفاده می‌کند. این بدان معناست که ناتو باید به روشی متعارف پاسخ دهد. اما این پاسخ می تواند ویرانگر باشد و فکر می‌کنم این پیام روشنی است که ائتلاف ناتو در حال حاضر به روسیه ارسال می کند».

 جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه هشدار داد که هرگونه استفاده کرملین از سلاح هسته ای «عواقب فاجعه‌باری برای روسیه» خواهد داشت.

عواقب حمله هسته ای احتمالی به اوکراین

گاردین نوشت: ارتش روسیه خدمت اجباری را با هدف رسمی اعزام ۳۰۰ هزار سرباز دیگر به اوکراین گسترش داده است، هرچند گزارش‌هایی وجود دارد که هدف واقعی بسیار بیشتر از این تعداد است. این بسیج  نیروها باعث ناآرامی و مهاجرت در مرزهای روسیه، به ویژه در میان مردان در سن سربازی شده است.

وزیر امور خارجه لهستان مدعی شد: «بدیهی است که پوتین در جنگ  اوکراین شکست خورده است. بنابراین واکنش او در مقابل چنین شکستی،  بسیج نیروها است. اما به نظر نمی رسد که  این امر به او برای پیروزی در جنگ کمک کند».