تقابل سامانه‌های دفاع هوایی انگلیس با روسیه

وزیر دفاع انگلیس بعدازظهر سه‌شنبه گفت که قصد دارد استقرار سامانه دفاع  هوایی این کشور در لهستان را در تداوم حمایت از اوکراین تمدید کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در جریان بازدید از شهر «زاموسک» در جنوب لهستان گفت که انگلیس استقرار سامانه دفاع هوایی در لهستان را تمدید خواهد کرد.

بن والاس در نشست خبری اظهار داشت: «خوشحالم که اعلام کنم که استقرار  سامانه دفاع هوایی برد متوسط خود را برای یک دوره دیگر در لهستان تمدید خواهیم کرد تا مطمئن شویم که لهستان به ادامه حمایت لجستیکی از اوکراین کمک می‌کند.»

 وزارت دفاع انگلیس روز دوشنبه نیز  از گشت‌های هوایی جنگنده‌های «تایفون» خود در شرق اروپا خبر داد.

به نوشته وبگاه «وزارت دفاع انگلیس» جنگنده‌های تایفون و یک فروند هواپیمای سوخترسان «وویجر» نیروی هوایی انگلیس برای کمک به امنیت حریم هوایی شرقی ناتو از اسکاتلند به لهستان در حال انجام گشت‌های هوایی هستند. 

 این ماموریت‌های هوایی در این برهه به دلیل حمله روسیه به اوکراین و اقدام ناتو برای محافظت از کشورهای عضو در جناح شرقی برابر تهاجم احتمالی روسیه مهم است. ناتو در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، شمار جنگنده‌های آماده‌باش خود را در سراسر اروپای شرقی افزایش داده است.

 تقابل سامانه‌های دفاع هوایی انگلیس با روسیه

این تحرکات در حالی صورت می گیرد که وزارت دفاع روسیه بارها به  افزایش شمار پرواز انواع جت‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه و ردیابی دقیق ‌آن‌ها از سوی سامانه‌های راداری خود خبر داده و اعلام کرده که یگان‌های راداری این کشور موفق به رهگیری این اهداف هوایی شده‌اند (جزئیات بیشتر).

در تحولی دیگر، منابع رسانه‌ای روز شنبه از پروازهای بمب افکن‌های اتمی روسیه نزدیک حریم هوایی فنلاند خبر دادند.

تصاویر ماهواره‌ای پرواز بمب افکن‌های روسی از نوع «توپلوف-۹۵» و «توپلوف-۱۶۰» مستقر در پایگاه هوایی «اولینا» نزدیک حریم هوایی فنلاند را در روزهای اخیر نشان می‌دهند. این بمب‌افکن‌های روسی که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند.