هشدار حزب‌الله به تل‌آویو درباره استخراج نفت و گاز

«حسین جشی» عضو فراکسیون پارلمانی «الوفاء للمقاومة» حزب‌الله گفت که چنانچه رژیم اشغالگر به استخراج نفت و گاز در میدان مورد مناقشه کاریش روی آورد، این جنبش نیز به استفاده از گزینه نظامی روی خواهد آورد.

جشی در مصاحبه با وبگاه «العربی الجدید» گفت:«چنانچه توافقی(درباره ترسیم مرزهای دریای) حاصل نشود، دشمن اسرائیلی هیچ فرصتی برای استخراج نفت و گاز از میدان کاریش ندارد و تنها راه استخراج در این میدان دستیابی به توافق با لبنانی‌ها بر سر مرز و اکتشاف است».

وی افزود که لبنان هرگز ضعیف و ناتوان نیست که رژیم اشغالگر بتواند در مناطق مورد مناقشه نفت استخراج کند و اگر دشمن صهیونیستی و آمریکا این را می‌خواهد می‌تواند امتحان کند.

وی همچنین تأکید کرد که ارتش لبنان، ملت و مقاومت آن برای دستیابی به توافق جدی است و دنبال جنگ نیست اما مطلقا از حقوق و خواسته‌های ملی خود کوتاه نخواهد آمد.

جشی افزود که همه امور به خصوص در زمینه دستیابی لبنان به خط ۲۳ و میدان قانا نهایی شده و همچنان دستآوردها مثبت است و چه بسا مخالفت‌های دشمن اسرائیلی برای مانور باشد چرا که دشمن گزینه دیگری ندارد و اگر به دنبال استخراج نفت و گاز است بایستی با آنچه که ما آن را تفاهم ترسیم مرزها و نه یک توافق می‌دانیم، موافقت کند.

پایگاه خبری آکسیوس روز پنجشنبه(دیروز) به نقل از سه مسئول اسرائیلی گزارش داد، مهمترین تغییر در پیش‌نویس توافق که لبنان خواستار آن است، درباره به رسمیت شناختن خط شناورهای دریایی به عنوان مرزهای بین‌المللی است.

مسئولان صهیونیستی مدعی هستند که این خط، «منفعت امنی اصلی برای اسرائیل است و تثبیت این خط، بنا به دلایل امنیتی، بسیار مهم است».

به گفته این مسئولان، عاموس هوچشتاین، میانجی آمریکا در پرونده تعیین مرزهای دریایی به سران لبنان خبر داده است که «اسرائیل آماده است در مسائل زیادی، امتیاز دهد، ولی خط شناورها که به مرزهای بین‌المللی بدل خواهد شد، در زمره این امتیازات نیست».