اعتراف رسانه‌های عبری به عاجز شدن در قبال نصرالله

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از روز پنجشنبه پیش درباره بروز اختلاف بین بیروت و تل‌آویو درباره ترسیم مرزهای دریایی دو طرف به دلیل اعمال برخی اصلاحات و ملاحظات لبنان در پیش‌نویس توافقنامه در این خصوص خبر می‌دهند. مهمترین تغییر در پیش‌نویس توافق که لبنان خواستار آن است، درباره به رسمیت شناختن خط شناورهای دریایی به عنوان مرزهای بین‌المللی است. اما مسئولان صهیونیست مدعی هستند که این خط، «منفعت امنی اصلی برای اسرائیل است و تثبیت این خط، بنا به دلایل امنیتی، بسیار مهم است».

 

در چنین فضایی، این روزها در داخل رژیم صهیونیستی، تمامی مجادلات و مناقشات حول محور توافق ترسیم مرزها میان بیروت و تل‌آویو می‌چرخد و موافقان و مخالفان این توافق در حال اتهام‌زنی به یکدیگر هستند.

مجادله در داخل رژیم صهیونیستی بر سر توافق ترسیم مرزها با بیروت

 روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که نقطه مشترک دو طرف درگیر در جامعه صهیونیست، میزان موفقیت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیچاندن بازوی ایالات متحده و دخترخوانده‌اش، اسرائیل و الزام هر دوی آن‌ها  به امتیاز‌دهی با استفاده از تهدید گشودن جبهه یک نبرد در شمال و دادن حقوق لبنان طبق قوانین و توافق‌ها و معاهدات بین‌‌المللی  است.

نصرالله؛ معمایی لاینحل

در همین راستا، «روعی شارون» تحلیلگر امور نظامی در شبکه کان به نقل از منابع آگاه امنیتی در نهاد امنیتی اسرائیل، دبیرکل حزب‌الله لبنان را یک معمای لاینحل می‌داند و می‌گوید که تجزیه و تحلیل شخصیت او غیرممکن است.

وی می‌نویسد: «هنوز هیچ فرمانده و یا نیروی اطلاعاتی اسرائیلی یا غربی از مادر زاده نشده که بتواند وارد سَرِ نصرالله شود و موفق به تحلیل برنامه‌ریزی‌های او شود. این شکست در خصوص حماس و نصرالله بارها تکرار شده است..نصرالله به لطف سیاست اسرائیل در دهه گذشته به بالارفتن از درخت‌ها عادت کرده است[! ]بنابراین او احساس می‌کند که می‌تواند اسرائیل را در مورد تعیین مرزها تهدید کند».

توصیه‌نامه ارتش صهیونیست به کابینه تل‌آویو

بر اساس این گزارش، در همین راستا، «یسرائیل هارئیل» تحلیلگر و مفسر روزنامه عبری «هاآرتص» می‌گوید که ژنرال‌های ارشد ارتش رژیم صهیونیستی تسلیم دیکته‌های نصرالله شدند و همان طور که کانال ۱۲ تلویزیون عبری فاش کرد، طی یک توصیه رسمی به کابینه، خواستار امضای توافق ترسیم مرزها در نزدیک‌ترین زمان ممکن به منظور جلوگیری از تشدید تنش در شمال همان‌طور که دبیرکل حزب‌الله به آن تهدید کرده، شدند.

روعی شارون نیز تایید می‌کند: «به نظر می‌رسد، همان‌طور که کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد، حتی ارتش اشغالگر اسرائیل، به منظور تسریع روند امضای توافق میان بیروت و تل آویو مداخله کرده است. اگرچه صحبت از یک اقدام سیاسی  و نه نظامی یا امنیتی، به گفته "گای بیلیگ" خبرنگار این کانال تلویزیونی مطرح است، اما ارتش اشغالگر توصیه‌ای را به مشاور حقوقی دولت اسرائیل ارائه کرده و طی آن تاکید کرد که منافع استراتژیک و تاکتیکی رژیم اشغالگر، دولت فعلی اسرائیل را به عنوان یک دولت انتقالی، وادار می‌کند که این توافقنامه را به سرعت و بدون تاخیر امضا کند. این همان سندی است که مشاور حقوقی مذکور منتظر بود تا امضای توافق نامه را بدون ارائه آن به کنست اسرائیل، همانطور که در قانون این رژیم تصریح شده، تصویب کند».

تلویزیون عبری با استناد به سند امنیتی تهیه شده از سوی ارتش اسرائیل و تحویل آن به مشاور حقوقی، تأیید کرد که امضای توافقنامه تعیین مرزها با لبنان در اسرع وقت اهمیت امنیتی زیادی دارد و در سند - توصیه نامه تحویل شده به مشاور حقوقی کابینه تل‌آویو آمده است که ارتش اشغالگر و شعبه اطلاعات نظامی (امان) با شدت توصیه می‌کند که «توافقی که بین اسرائیل و لبنان در مورد تعیین مرز آبی بین دو کشور به شکل فعلی در حال تبلور است، کمک مهمی به منافع امنیتی اسرائیل می‌کند و یک نیاز فوری و مبرم امنیتی و سیاسی برای دستیابی فوری یا دست‌کم در اسرع وقت و بدون تأخیر به این توافق وجود دارد و هدف از آن، جلوگیری از تشدید تنش نظامی در جبهه شمالی بین اسرائیل و لبنان، یعنی با حزب‌الله است. تنش‌هایی که انتظار می‌رود به زودی فوران کند و بنابراین دولت باید از پنجره فرصت‌های ویژه‌ای که با هدف امضای توافق با لبنان باز شده است استفاده کند.

اعتراف رسانه‌های عبری به عاجز شدن در قبال نصرالله

همنوایی شورای امنیت قومی و وزارت خارجه تل‌آویو با ارتش

رأی الیوم با استناد به گزارش‌های تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت که موضع شورای امنیت قومی اسرائیل و وزارت خارجه آن، تفاوت چندانی با موضع ارتش این رژیم ندارد، لذا مشاور  قضایی و حقوقی کابینه اسرائیل تایید کرد که هیچ صحبتی در مورد تخلیه شهرک‌ها یا توافق صلح وجود ندارد و نیازی به اقدام برای همه پرسی مردمی برای تصویب این توافق یا ارائه آن به کنست برای تصویب با موافقت ۸۰ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده آن وجود ندارد.

هراس از تهدیدهای نصرالله کار خودش را کرد

به همین دلیل هارئیل به عنوان نویسنده روزنامه هاآرتص،  از تسلیم شدن فرماندهان کنونی و سابق ارتش و دستگاه‌های امنیتی این رژیم در برابر تهدید‌های سید حسن نصرالله انتقاد می‌کند و می‌گوید که همه آن‌ها برای دفاع از توافق ترسیم مرزها با لبنان بسیج شده‌اند. از ترس این‌که نصرالله تهدیدات خود را که در آن تایید کرد قادر است هر هدف و تاسیسات راهبردی در عمق اسرائیل را هدف قرار دهد، از ترس اینکه نصرالله تهدیدات خود را که گفته قادر است هر هدف و تاسیسات راهبردی را در عمق اسرائیل هدف قرار دهد و همه در تیررس او هستند، عملی کند.

وی می‌افزاید: زمانی که سران در تل آویو در پاسخ به تهدیدات او گفتند که او فخرفروشی می‌کند، آن مرد (نصرالله)، پهپادهای خود را به میدان کاریش فرستاد و سپس اعلام کرد که پیام به اسرائیل رسیده است و پیام نیز واقعاً رسید».

به گفته این تحلیلگر صهیونیست، فرماندهان امنیتی کنونی و گذشته، داوطلبانه از توافق اسرائیل و سید حسن نصرالله حمایت می‌کنند و به تغییر موضع خود در قبال نصرالله اهمیتی نمی‌دهند و این تغییر را به تهدیدهای دبیرکل حزب نسبت می‌دهند.

وی در پایان با بیان این‌که این دردناک و سخت است که فرماندهان امنیتی اسرائیل از نصرالله شکست خوردند و تسلیم دیکته هایی شدند که وی تعیین کرده بود، از جمله این فرماندهان می‌توان به ژنرال آویو کوخاوی رئیس سابق ستاد ارتش و «هرتزی هالوی» رئیس کنونی ستاد کل ارتش  و سایر همرده‌های آن‌ها در ارتش اشاره کرد.