الکاظمی: تنها راه‌حل بحران سیاسی، گفت‌و‌گو است

«مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر عراق امروز (دوشنبه، 10 اکتبر) در نخستین سالروز انتخابات پارلمانی این کشور، از همه گروه‌های سیاسی خواست تا گفت‌و‌گوی عاقلانه و همه جانبه ملی را در راستای تقویت دموکراسی در پیش بگیرند.

به نوشته السومریه نیوز، در این بیانیه آمده است: «در چنین روزی در سال گذشته-۱۰ اکتبر ۲۰۲۱- توانستیم مهم‌ترین برنامه دولتی خود را انجام داده و انتخابات قانون‌گذاری زودهنگام را برگزار کنیم. این انتخابات در راستای اجابت درخواست مردم و خواسته مرجعیت عالیقدر برگزار شد».

نخست‌وزیر عراق همچنین انتخابات جنجالی سال گذشته را کاملا سالم و ملی توصیف کرد و گفت که سازمان ملل و همه ناظران این موضوع را تأیید کرده بودند.

او افزود: «ما در دو سال گذشته روی رویکرد متفاوتی کار کرده‌ایم که بر گفت‌وگو، تفاهم، همکاری و مشارکت تأکید دارد با وجود هجمه‌های ناعادلانه‌ای که مورد آن قرار گرفته‌ایم، آرامش و عقلانیت را در برخورد با حوادث و موقعیت‌ها اتخاذ کرده‌ایم. همه اینها با هدف برقراری آرامش و ثباتی است که کشور به آن نیاز دارد و به منظور ایجاد یک فرهنگ سیاسی است که ارزش‌های دموکراتیک را بپذیرد و از خشونت و استبداد در عراق دور باشد».

مصطفی الکاظمی در ادامه از همه احزاب و گروههای سیاسی خواست تا از راه گفت‌و‌گو برای حل بحران سیاسی فعلی اقدام کنند.

الکاظمی: تنها راه‌حل بحران سیاسی، گفت‌و‌گو است

از دهم اکتبر سال گذشته که انتخابات زودهنگام برگزار شد تاکنون عراق در بحران سیاسی بسیار پیچیده‌ای واقع شده و با گذشت ۱۲ ماه هنوز گروههای سیاسی موفق به انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر نشده‌اند.

در طول یک سال گذشته، عراق شاهد حوادث بسیاری بوده است.از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات و تحصن حامیان چارچوب هماهنگی شیعیان در میدان التحریر و سپس بازشماری آراء و ناتوانی جریان صدر از تشکیل فراکسیون اکثریت و خروج و استعفای دسته جمعی آن‌ها از پارلمان و سپس یورش آشوب‌طلبان حامی صدر به پارلمان و اعلام سید مقتدی الصدر مبنی بر این‌که دیگر فعالیت سیاسی نمی‌کند تا درگیری‌ها و ناآرامی‌های اخیر استان بصره، همگی تبعات انتخابات سال گذشته است.

بسیاری از ناظران، ملت سازی ناقص و سیستم پارلمانی موجود و همچنین نبود فرهنگ سیاسی توسعه‌یافته در میان احزاب را از دلایل اصلی تنش‌های سیاسی در ۲۰ سال اخیر عراق می‌دانند.