چالش های جهانی پیش روی دولت بایدن

این رسانه  افزود: روز یکشنبه قانونگذاران و مقام های کاخ سفید درباره تهدید های امنیتی ناشی از کشورهای متخاصم از جمله روسیه و کره شمالی ابراز نگرانی کردند.

بعد از هشدار اخیر بایدن درباره وقوع «آخر الزمان هسته ای» با تهدیدهای پوتین نسبت به استفاده از سلاح های هسته ای، تنی چند از جمهوریخواهان از این توصیف او ابراز نگرانی کرده و آن را «غیرمحتاطانه» خواندند.

مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در برنامه یکشنبه شب های شبکه خبری فاکس نیوز گفت: این اظهارات غیرمحتاطانه بود و حتی مهم تر از آن، بزرگترین شکست در سیاست خارجی آمریکا در چند دهه گذشته را نشان داد. وقتی رئیس جمهور فکرنکرده از آخرالزمان صحبت می کند این تهدیدی برای مردم آمریکا است. اگر واقعا به این نظر معتقد است باید با لحنی جدی تر با ما صحبت کند.

دن بیکن نماینده جمهوریخواه کنگره نیز در برنامه «میت دِ پرس» شبکه خبری ان بی سی، پوتین را «خطرناک» توصیف کرد اما او نیز مانند پمپئو اظهارات بایدن درباره آرماگدون (اخرالزمان) هسته ای را مورد انتقاد شدید قرار داد.

دولت بایدن وعده داده اگر پوتین تهدید هسته ای خود را عملی کند، تبعاتی جدی خواهد داشت و به گفته مقام های کاخ سفید آنها جزییات بیشتری را درباره واکنش آمریکا در رایزنی های خصوصی خود با کرملین ارائه داده اند.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی آمریکا در برنامه «این هفته» ای بی سی نیوز، گفت: رئیس جمهور این واقعیت را مطرح کرده که چنین تهدیدی بسیار بالا است.

تهدید در منطقه آسیا اقیانوسیه

به نوشته این رسانه، دولتمردان آمریکایی همچنین زنگ هشدار را در منطقه آسیا  - اقیانوسیه به صدا در آورده اند زیرا کره شمالی در روزهای اخیر بارها موشک های بالستیک را پرتاب کرده که تازه ترین آنها همین یکشنبه بود که دو موشک دیگر آزمایش کرد و این آزمایشات تنش ها در این منطقه را تشدید کرده است. آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به تازگی در واکنش به این آزمایشات کره شمالی رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند.

تصمیم اوپک ضربه ای مهلک به دولت بایدن

اما مقام های کاخ سفید همچنین با فشار روزنامه نگاران درباره امکان افزایش بهای نفت و تقویت منابع مالی روسیه در حمله به اوکراین با تصمیم روز چهارشنبه اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه نفت مواجه هستند.

این تصمیم اوپک پلاس ضربه ای مهلک به دولت بایدن بود چرا که کاخ سفید امیدوار بود سطح عرضه را برای مقابله با تورم و افزایش بهای گاز طبیعی افزایش دهد.

«محمد اِریان» مشاور اقتصادی شرکت بین المللی خدمات مالی «آلیانس» در برنامه «فیس د نیشن» سی بی اس گفت: این تصمیم اوپک پلاس برای من عجیب نبود.

چالش های جهانی پیش روی دولت بایدن از نگاه هیل

وی گفت: اوپک پلاس به دنبال حفظ قیمت های نفت در شرایط کاهش تقاضای جهانی است. تقاضای نفت در سه منطقه اصلی جهان، چین، اروپا و آمریکا کاهش یافته است. اوپک پلاس چه تصمیمی می گیرد؟ تولید را کاهش می دهد.

کاهش تولید نفت همچنین برخی از قانونگذاران را وادار کرده به ارزیابی ائتلاف نظامی آمریکا و عربستان بپردازند.

سناتور دموکرات کریس مورفی در برنامه «وضعیت کشور» شبکه سی ان ان گفت روابط دو کشور تضعیف شده است. ما مقادیر هنگفتی سلاح به سعودی ها می فروشیم و با این وضعیت باید درباره فروش سلاح به عربستان تجدیدنظر کنیم.

«الیسا الوتکین» نماینده دموکرات و مقام سابق سیا و وزارت دفاع آمریکا نیز گفت سعودی ها مدتهای طولانی این تصمیم خود را حفظ خواهند کرد. تصمیم آنها در بهترین حالت کمکی به بقیه کشورهای جهان نکرد و در بدترین حالت همسویی با پوتین بود.