اردوغان و پوتین در آستانه دیدار می‌کنند

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت، «ولادیمیر پوتین »، رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان »، همتای ترکیه‌ای او در دیدار در شهر « آستانه » درباره روابط مسکو-آنکارا و مساله اوکراین مذاکره خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، همچنین سخنگوی دولت ترکیه نیز اعلام کرد، اردوغان مایل است با پوتین در شهر آستانه درباره موضوع چشم‌انداز صلح در اوکراین بحث و گفتگو کند.

«ابراهیم کالین»، سخنگو و نماینده رسمی رئیس جمهور ترکیه گفت، اردوغان مایل است با همتای روسی خود در مذاکرات در شهر «آستانه» بر سر چشم‌انداز‌ها برای میانجی‌گری ترکیه برای صلح اوکراین بحث و گفتگو کند.

کالین گفت: اردوغان قصد دارد با پوتین درباره چشم‌اندازها و گام‌هایی که ما می‌توانیم برای رسیدن به آتش‌بس (در اوکراین) اتخاذ کنیم بحث و گفتگو کند.

او اضافه کرد، «دام‌ها، تله‌ها و چالش‌های بسیار زیاد» برای رسیدن به آتش‌بس در اوکراین وجود دارند.

همچنین به گفته کالین، پوتین در گفتگوی تلفنی با اردوغان گفته است، برای مذاکرات با کی‌یف با میانجی‌گری آنکارا آمادگی دارد.

رئیس جمهور روسیه قرار است با هدف شرکت در «کنفرانس تدابیر تعاملی و اعتمادساز در آسیا» و همچنین اجلاس رسمی سران سازمان «کشورهای مستقل همسود» در تاریخ 12-14 اکتبر 2022 (20-22 مهر 1401) به شهر آستانه قزاقستان سفر کند.

اردوغان و پوتین در آستانه دیدار می‌کنند

پسکوف پیشتر به خبرنگاران گفت، ولادیمیر پوتین برنامه‌ریزی کرده تا در جریان شرکتش در این دو اجلاس در شهر آستانه چند دیدار دوجانبه داشته باشد.

«خبرگزاری فرانسه» نیز گزارش کرد، اگر چه اردوغان درباره حملات موشکی و پهپادی گسترده روسیه در روز دوشنبه به مواضعی در پایتخت و چند شهر دیگر اوکراین اظهار نظر نکرده اما به گفته یک منبع دیپلماتیک ترکیه‌ای، وزرای امور خارجه ترکیه و اوکراین بعد از این حملات گفتگویی تلفنی داشته‌اند.

اردوغان ماه گذشته میلادی در ازبکستان نیز با پوتین دیدار کرده بود.