دلیل تل‌آویو برای عدم تجهیز اوکراین به «گنبد آهنین» مقابل روسیه

«زئیف الکین» وزیر مسکن رژیم صهیونیستی به درخواست‌های مکرر شخصیت‌های سیاسی صهیونیست حامی تسلیح ارتش اوکراین به ویژه تجهیز آن به سامانه پدافندی گنبد آهنین واکنش نشان داد و دلیل تصمیم تل‌آویو در عدم تجهیز کی‌یف به این سامانه را توجیه کرد.

کانال 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از الکین اعلام کرد که دلیل عدم تجهیز اوکراین به گنبد آهنین این است که این سامانه پدافندی برای اوکراین فایده‌ای ندارد. 

وی توضیح داد: این سامانه «تا زمانی که صحبت از موشک‌های مدرنی مانند موشک‌هایی که نیروهای روسی در حملات خود علیه اهداف اوکراینی استفاده می‌کنند، باشد، فایده‌ای ندارد».

الکین افزود: « "گنبد آهنین" تنها در مواردی که هدف، رهگیری موشک‌های ساده باشد، پاسخ می دهد و در این باره قابلیت‌هایی دارد که سامانه‌های پدافند متعارف آن را ندارند..لذا کشورهای غربی سامانه‌های پدافندی دیگری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند ».

از آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه گذشته، کی‌یف فشارهای زیادی را بر تل‌آویو وارد کرده تا به تسلیح ارتش اوکراین بپردازد. این فشارها همراه با انتقادات مستقیم «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و نیز سفیر این کشور در تل‌آویو همراه است.

دلیل تل‌آویو برای عدم تجهیز اوکراین به «گنبد آهنین» مقابل روسیه

زلنسکی چند هفته پیش بود که از مخالفت رژیم موقت صهیونیستی با ارسال سامانه‌های پدافند موشکی به کشورش ابراز ناخرسندی کرد و گفت: از این‌که تل‌آویو سامانه‌های پدافند موشکی به اوکراین نفروخت تا در برابر حملات موشکی روسیه مقابله کند، بهت‌زده است.

 وی در این‌باره گفت: «نمی‌دانم چه اتفاقی برای اسرائیل افتاده است. حقیقتاً و به‌راستی بهت‌زده هستم، زیرا درک نمی‌کنم که چرا آنها به ما پدافند هوایی نمی‌دهند».

رئیس جمهور اوکراین در فاصله کوتاهی بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) از رژیم صهیونیستی درخواست کرد تا سامانه‌های پدافندی «گنبد آهنین» را به کشورش بفروشد.

زلنسکی در این مصاحبه توضیح داد: «درک می‌کنم که وضعیت دشواری درخصوص سوریه و روسیه دارند. ولی حقیقت را می‌گویم. گفت‌وگوهای من با سران اسرائیل هم فایده‌ای برای کمک به اوکراین نداشت».