فروش سلاح به عربستان در جهت منافع خود آمریکاست

عادل الجبیر ، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجه در جریان گفت‌وگو با شبکه "سی ان ان" در پاسخ به سوالی در خصوص خطرات خواسته‌های برخی از اعضای کنگره آمریکا مبنی بر توقف فروش تسلیحات به ریاض خاطرنشان کرد، آمریکا و عربستان از هشت دهه پیش از روابط بسیار قوی و مستحکمی برخوردار هستند.

 

عادل الجبیر در ادامه مدعی شد، عربستان و آمریکا در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم، حفظ ثبات و امنیت و همچنین دفاع از منطقه شراکت بسیار مستحکم و نزدیکی داشتند.

وی همچنین تصریح کرد، واشنگتن و ریاض از نظر اقتصادی و سرمایه‌گذاری همپیمانان بسیار نزدیکی بودند. ما مشتاقانه منتظر تداوم این روابط هشت دهه‌ای در آینده هستیم و به آن چشم امید دوخته‌ایم.، فروش تسلیحات دفاعی به عربستان در خدمت منافع این کشور و ایالات متحده و همچنین منافع امنیتی و ثبات خاورمیانه است.

پیشتر به دنبال انتقادهای شدید آمریکا از عربستان در پی تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در سخنانی اظهار کرد: تصمیم اوپک پلاس صرفا اقتصادی است و با اتفاق نظر تمامی اعضا اتخاذ شد.

وی همچنین تاکید کرد: تصمیم کاهش تولید نفت هیچگونه جنبه سیاسی ندارد.

بن فرحان افزود: کشورهای عضو اوپک پلاس مسئولانه عمل کردند و تصمیم مناسب را اتخاذ کردند و به دنبال ایجاد ثبات در بازار و دستیابی به منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بودند.

وی همچنین با اشاره به تهدیدهای اخیر برخی مقامات آمریکا به بازنگری در روابط با ریاض درپی تصمیم اوپک پلاس تاکید کرد: روابط ما با واشنگتن راهبردی و تاریخی است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا نیز سه شنبه در مصاحبه با CNN گفت: رئیس جمهور (جو بایدن) به صراحت گفته است که ما باید به ارزیابی مجدد روابط خود با عربستان ادامه دهیم و اکنون به این ارزیابی مجدد در پی تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت نیاز است.

فروش سلاح به عربستان در جهت منافع خود آمریکاست

کربی با اشاره به اینکه بایدن آماده همکاری با کنگره برای تصمیم‌گیری درباره روابط با عربستان سعودی است، گفت: من در حال حاضر چیزی برای گفتن ندارم، اما رئیس جمهور به وضوح از تصمیم اوپک ناامید است و آماده است تا با کنگره در مورد ارزیابی این رابطه همکاری کند.

دولت آمریکا معتقد است که عربستان سعودی با روسیه برای افزایش ساختگی قیمت‌ها تبانی کرده است و از همین روی، اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید نفت و در نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت گرفته است.