دزدی 2.5 میلیارد دلاری در دولت کاظمی تأیید شد

«احمد طه الربیعی» عضو کمیسیون پاکدستی پارلمان عراق در واکنش به انتشار خبرها درباره دزدی ۳.۷  تریلیون دیناری (۲.۵ میلیارد دلار) از حساب سازمان مالیات‌ها ، با صدور بیانیه‌ای این موضوع را تأیید کرد.

به نوشته وبگاه بغداد الیوم، طبق این بیانیه وزارت دارایی تاکید کرده است که مبالغ مسروقه از حساب سپرده سازمان مالیات در بانک الرافدین به ۳.۷ تریلیون دینار رسیده است.

او همچنین گفت که وزارت دارایی در گزارشی کتبی، به شکل تفصیلی، مبالغ دزدیده شده و طرف‌های مسئولی که این مبالغ را هزینه کرده‌اند، توضیح داده است.

احمد طه الربیعی در ادامه گفت که پیش از این بارها از وزارت دارایی خواسته بود تا مبالغ به سرقت رفته و افراد و نهادهایی که پشت این فساد حضور دارند و اقداماتی که این وزارتخانه برای روشن شدن زوایای مختلف موضوع انجام داده را اعلام کند.

الربعی پیش از این نیز خواستار ممنوع‌الخروجی برخی مدیران و کادر سازمان مالیات تا پایان تحقیقات اداری و قضایی شده و گفته بود که با نهادهای قضایی و نظارتی برای بررسی زوایای مختلف این موضوع و بازگشت اموال مسروقه و محاکمه افراد دخیل، در ارتباط است.

دزدی 2.5 میلیارد دلاری در دولت کاظمی تأیید شد

روز گذشته رسانه‌های عراقی متن استعفای «احسان عبدالجبار اسماعیل» از مقام سرپرستی وزارت دارایی عراق را منتشر کردند که در آن تأکید شده که گزارش اولیه اختلاس ۸۰۰ میلیون دلاری را نشان می‌داد اما بررسی گزارش های مالی نشان‌دهنده اختلاس ۲.۵ میلیارد دلاری است.

همزمان دفتر نخست‌وزیر عراق نیز از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای تحقیق در این پرونده خبر داده است.

به گفته «فالح الساری»، رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف نیروهای حکومت، مبلغ کلانی ناپدید شده و این بزرگ‌ترین عملیات اختلاس در وزارت دارایی به شمار می‌رود.