السودانی: در اتخاذ تدابیر برای مبارزه با فساد دولتی تردید نخواهیم کرد

خبر امروز رسانه‌های عراقی مبنی بر اختلاس ۳.۷ تریلیون دیناری وزرات دارایی از حساب سازمان امور مالیاتی ، واکنش برخی سیاسیون از جمله «محمد شیاع السودانی »، نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید بغداد را برانگیخت.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، السودانی در صفحه توئیتری‌ خود نوشت: «ما هرگز در اتخاذ تدابیر واقعی برای مهار فسادی که این چنین گستاخانه در مفاصل دولت و نهادهای آن گسترش یافته، تردید نخواهیم کرد».

نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه بغداد افزود: «ما مهار فساد را در اولویت برنامه خود قرار می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد که ثروت عراقی‌ها به سرقت برود؛ همان اتفاقی که در مورد بودجه اداره کل مالیات در بانک رافدین اتفاق افتاد».

رسانه‌های عراقی گزارس دادند در پی این خبر، شکایتی علیه «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت بغداد، و تعدادی از وزرا و مشاوران وی به دلیل سرقت از حساب سازمان مالیاتی به راه افتاده و فعالان سیاسی-رسانه‌ای عراقی خواستار ممنوع الخروج شدن آنان شده‌اند.

 «حنان الفتلاوی» نماینده پارلمان عراق از کمیسیون شفاف‌سازی کشورش خواست تا روند رسیدگی به اتهامات کسانی که در این پرونده متهم به سرقت ۲.۵ میلیارد دلار شده‌اند تسریع کرده و مانع از خروج آنان از کشور شوند.

«ماجد شنکالی» نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلماعراقن عراق نیز از مقامات قضایی کشورش خواست تا برای رسیدگی به اتهانات متهمین انجام این سرقت، حکم ممنوعیت سفر برای الکاظمی، وزاری امور مالی گذشته و سایر مدیران این وزارت‌خانه را صادر کنند.

السودانی: در اتخاذ تدابیر برای مبارزه با فساد دولتی تردید نخواهیم کرد

کمیسیون شفاف‌سازی عراق در بیانیه‌ای به رسانه‌ها تاکید کرد که امروز یک‌شنبه (۱۶ اکتبر) روند تحقیق در این پرونده آغاز شده و اطلاعات مربوط به آن تحویل دستگاه قضایی شده‌اند.

پیش از این، «احمد طه الربیعی» عضو کمیسیون شفاف‌سازی پارلمان عراق در واکنش به انتشار خبرها درباره دزدی ۳.۷  تریلیون دیناری (۲.۵ میلیارد دلار) از حساب سازمان مالیات‌ها، با صدور بیانیه‌ای این موضوع را تأیید کرده بود.