موضع گیری سفیر عربستان در آمریکا درباره اختلافات ریاض با واشنگتن

ریما بنت بندر سفیر عربستان در آمریکا به موضع گیری درباره روابط میان ریاض و واشنگتن پرداخت.

وی در گفتگویی با اشاره به اختلافات میان عربستان و آمریکا سیاسی نیست و اقتصادی است.

ریما بنت بندر تاکید کرد: واضح است که ما به نقطه اختلاف رسیده‌ایم و خیلی‌ها تلاش کرده‌اند آن را سیاسی جلوه دهند. اما این موضوع سیاسی نیست، بلکه صرفاً تصمیمی اقتصادی است و بر اساس تجربه ۴۰ یا ۵۰ ساله در اتخاذ روندها بوده است. ما در سیاست‌های هیچ شخصی دخالت نداریم. ما در این موضوع فقط به عنوان طرفی متعادل و یک عامل کمک‌کننده به ایجاد ثبات برای اقتصاد از طریق بازار انرژی درگیر هستیم؛ همان نقشی که در طول تاریخ انجام داده‌ایم.

هنگامی که از سفیر سعودی پرسیده شد که آیا عربستان به جانب روسیه رفت است؟ او پاسخ داد: عربستان سیاستی دارد که با همه کشورها در همه زمینه‌ها تعامل می‌کند؛ چه کشورهایی که با آن‌ها موافقیم و چه کسانی که با آن‌ها موافق نیستیم. این رابطه‌ای است که ما با روسیه داریم و به ما اجازه داد اسیران جنگی را آزاد کنیم. ما به اوکراین بیش از ۴۰۰ میلیون کمک کردیم. این کاری است که ما انجام دادیم آیا این جانبداری از روسیه است؟ خیر.

موضع گیری سفیر عربستان در آمریکا درباره اختلافات ریاض با واشنگتن

سفیر عربستان در آمریکا ادامه داد: دنیا نمی‌تواند از رابطه با آمریکا بی نیاز شود و شکی در آن نیست. آمریکا، آمریکاست و متحدان راهبردی ما از هشتاد سال قبل است. من می‌شنوم که بسیاری از مردم در مورد اصلاح یا بازنگری در روابط آمریکا با پادشاهی صحبت می‌کنند؛ من در واقع فکر می‌کنم که این یک امر مثبت است. چرا که عربستان کنونی، همان عربستان پنج یا ده سال گذشته نیست.