فراخوان اپوزسیون قرقیزستان برای تظاهرات سراسری

«عادل بایسالوف» معاون نخست وزیر قرقیزستان در مورد فراخوان جمعی از اپوزیسیون برای راه اندازی یک تظاهرات در شهرهای مهم قرقیزستان گفت: اهدافی در پس این فراخوان نهفته است.

وی ادامه داد: «دوشبایف» هدف رئیس سابق کمیته دولتی امنیت از این فراخوان انجام کودتا است.

بایسالوف معتقد است: این یک توطئه علیه دموکراسی است. این حمله به قانون اساسی و مردم است. ظاهر امر اقدام برای دموکراسی آشکار است. آنچه شما برای حمایت از مردم انجام می‌دهید، ربطی به آزادی بیان ندارد.

«فلیکس کولوف» نخست وزیر اسبق قرقیزستان در این باره گفت: صادقانه بگویم، همه اعضای این کمیته با من همدردی نمی‌کنند، من برخی از آنها را پوپولیست آشکاری می‌دانم که سعی می‌کنند منافع تجاری خود را در موج اعتراض حل کنند. من از آنها اسم نمی‌برم چون نمی‌خواهم وقتم را تلف کنم و بعداً به شکایت آنها پاسخ دهم.

وی ادامه داد: هیچ راه دیگری وجود ندارد و من اولین کسی خواهم بود که با هر کسی که بخواهد انواع انقلاب‌ها و آشوب راه بیاندازد، مخالفت می‌کنم. علاوه بر این، با تمام احترامی که برای تک تک اپوزیسیون قائل هستم، اما با کمی درک از سیاست و با شناخت کمی که از روحیات مردم دارم، با اطمینان اعلام می‌کنم: امروز هیچ کس به خاطر آنها به سنگرها نخواهد رفت.

کولوف عنوان کرد: هر انقلابی یا کودتایی در شرایط کنونی بحران جهانی و شرایط سخت ژئوپلیتیکی منجر به ویرانی کشور ما خواهد شد و کشور خود را از دست خواهیم داد و مردم به طور کامل فقیر خواهند شد. همه فرآیندهای تغییر قدرت باید به شیوه‌ای متمدنانه و بر اساس قانون اساسی صورت گیرد. تحریک به شورش می‌تواند منجر به این واقعیت شود که قرقیزستان همه چیز را از دست خواهد داد. با این اقدامات در یک لحظه، می‌توانید همه دستاوردهایی را که در طول سال‌ها و دهه‌ها انباشته شده است را از دست بدهید.

«مارس ساریف» کارشناس علوم سیاسی گفت: فعالان و بخش‌هایNGO (سازمان‌های غیر دولتی) توسط نیروهای خارجی به عنوان «اژدر» مورد استفاده قرار گرفتند و از قنبرآباد به عنوان یک نقطه درد استفاده می‌کنند. هدف آنها نزاع قرقیزستان با ازبکستان است. آنها می‌خواهند یک وضعیت متشنج ایجاد کنند تا مسائل مرزی حل نشده باقی بماند.

وی ادامه داد: البته این امر در آینده می‌تواند پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان را متوقف کند که وضعیت ژئوپلیتیک منطقه ما را به شدت تغییر می‌دهد. بازیگران ژئوپلیتیکی خوب می‌دانند که باید چکار کنند! آنها علاقه مند به برهم زدن این پروژه و ایجاد کانون‌های بی ثباتی در منطقه آسیای مرکزی هستند.

ساریف گفت: دومین اقدام و بازی آنها همین استفاده از دستگیری فعالان و وبلاگ نویسان است که به عنوان بهانه‌ای برای تکان دادن مردم معترض باشد. بنابراین، در آستانه زمستان، در حالی که هوا اجازه می‌دهد، برنامه‌ای برای بی ثبات کردن قرقیزستان فراهم است، انجام یک کودتا وجود دارد.

کارشناس قرقیز افزود: عوامل بی ثباتی زیر پرچم میهن پرستی و دفاع از خاک میهن موقعیت را متزلزل کرده و زمینه را برای ماهیگیری قدرت‌های بزرگ فراهم می‌کنند.در میان نمایشنامه نویسان خارجی(بازیگران ژئوپلیتیک) این انتظار وجود داشت که با دستگیری فعالان فضای مجازی مسیری برای ایجاد بی ثباتی ایجاد کنند تا استفاده بیشتری ببرند.