تعهد آمریکا به حمایت کامل نظامی از ژاپن و کره جنوبی

معاون وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه با هشدار به کره شمالی درباره تشدید اقدامات تحریک آمیز گفت، ایالات متحده از قابلیت‌های نظامی خود از جمله توان موشکی و اتمی برای دفاع از ژاپن و کره جنوبی استفاده کامل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که شلیک‌های مکرر موشک‌های ‌بالستیک و توپخانه کره شمالی در روزهای اخیر اقدام نظامی تحریک آمیز بوده است.

شرمن در گفت‌وگو با «چو هیونگدونگ» از معاونان وزارت خارجه کره جنوبی در «توکیو» گفت: «این اقدام‌ها عمیقا غیرمسئولانه، خطرناک و بی‌ثبات‌کننده است.»

شرمن گفت، کره شمالی باید درک کند که تعهد ایالات متحده به امنیت کره جنوبی و ژاپن «آهنین» است.

وی گفت که آمریکا از طیف کامل توانایی‌های دفاعی خود برای دفاع از متحدانش از جمله قابلیت‌های دفاع اتمی و موشک‌های متعارف استفاده خواهد کرد.

معاون وزارت خارجه کره جنوبی نیز به شرمن گفت که اقدامات پیونگ یانگ تنش جدی در شبه جزیره کره ایجاد می‌کند.

این دو مقام ارشد آمریکا و کره جنوبی در حالی این اظهارات را بیان کردند که نیروهای مسلح این دو کشور بارها با انجام  رزمایش در شبه جزیره، منطقه را نظامی کرده‌اند. کره جنوبی و ایالات متحده  در همین رابطه خود را برای برگزاری یک رزمایش هوایی  بزرگ با ۲۵۰ جنگنده آماده می‌کنند.

تعهد آمریکا به حمایت کامل نظامی از ژاپن و کره جنوبی

در این رزمایش بزرگ جنگنده‌های «اف-۱۶» و «اف-۳۵» ای و بی آمریکا و کره جنوبی حضور دارند. به گفته ارتش کره جنوبی،  این رزمایش هوایی بر فراز حریم هوایی کره جنوبی از ۳۱ اکتبر تا ۴ نوامبر(دوشنبه ۹ آبان تا جمعه ۱۳ آبان)  برگزار می‌شود و در آن ۱۴۰ جنگنده نیروی هوایی کره جنوبی در کنار ۱۰۰ جنگنده آمریکایی پرواز خواهند کرد.

کره شمالی به طور مرتب مخالفت خود را با حضور نظامی کشورهای غربی در منطقه و برگزاری رزمایش‌های مختلف ابراز کرده است.

وزارت خارجه کره شمالی ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در استقرار مجدد ناو هواپیمابر در آب‌های شرق کره جنوبی، اعلام کرد ه که  شلیک موشک‌های  چند روز اخیر، «اقدامات متقابل» در واکنش به رزمایش‌های آمریکا در منطقه است