تهدید براندازانه پنتاگون علیه کره شمالی

پنتاگون در یک سند راهبری تصریح کرده که چنانچه کره شمالی اقدام به حمله هسته‌ای به منافع آمریکا بکند این مسئله به معنی پایان حکومت کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی خواهد بود.

در سند موسوم به «راهبرد دفاع ملی» از چین و روسیه به عنوان تهدیدهای اصلی علیه آمریکا نام برده شده و خواستار به کارگیری راهبردهایی با بازدارندگی بیشتر علیه این دو کشور شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته این سند که نتایج بررسی‌های وزارت دفاع آمریکا درباره پدافندهای موشکی و زرادخانه هسته‌ای آمریکا هم در آن منعکس می‌شود نسخه محرمانه‌ای دارد که چند ماه در کنگره چرخیده است.

نسخه غیرمحرمانه این سند امروز پنجشنبه منتشر شد. در این نسخه توضیحات تفصیلی درباره اینکه پنتاگون چه تغییراتی در سلاح‌ها و پرسنل خود ایجاد خواهد کرد گنجانده نشده است.

در سند پیشین که در سال 2018 در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ منتشر شده بود برای اولین بار از زمان جنگ سرد تأکید شده بود توان دفاعی آمریکا باید صرف مقابله با قدرت‌های اصطلاحاً «تجدیدنظرطلب» یعنی روسیه و چین شود.

در سندی که دولت جو بایدن منتشر کرده از چین به عنوان قدرتی یاد شده که با پیشرفت در زمینه‌های فناوری و نظامی، آمریکا را به چالش کشیده است. این سند، علی‌رغم این از روسیه به عنوان یک «تهدید جدی»، اما قدرت رو به افول نام برده است. 

سند جدید با سندی که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما منتشرشده بود تفاوت‌های آشکاری دارد. آن سند زمانی منتشر شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا معاون اوباما بود. در راهبرد دفاعی آمریکا در آن زمان اذعان شده بود که آمریکا بایستی نقش سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد دفاعی خودش را کاهش دهد.

این در حالی است که پنتاگون در سال جاری به مجهز بودن روسیه به 2000 سلاح هسته‌ای اشاره کرده و نوشته در حال حاضر هیچ معاهده‌ای برای محدود کردن این سلاح‌ها وجود ندارد. پنتاگون همچنین مدعی شده که روسیه به منظور پیروزی در جنگ ممکن است از سلاح‌های تاکتیکی استفاده کند.

سند فعلی همچنین ادعا کرد که چین در تلاش است به سرعت زرادخانه هسته‌ای خودش را به حدود 1000 سلاح هسته‌ای در سال‌های آینده افزایش دهد. پنتاگون تصریح کرده است: «اهمیت روزافزون سلاح‌های هسته‌ای در راهبردهای رقیبان ما خطرات را بالا می‌برد.

پنتاگون مدعی شد تهدیدها از جانب ایران، کره شمالی و گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش و همچنین تغییرات جوی رو به افزایش است.

پنتاگون در ماه مارس نسخه محرمانه‌ای از راهبرد دفاعی را به کنگره ارسال کرد. در آن زمان، پنتاگون یک فکت‌شیت دو صفحه‌ای منتشر کرده و برخی از محتواهای موجود در این سند را شرح داده بود. انتشار نسخه غیرمحرمانه آن که تقریباً 80 صفحه است تا زمان رونمایی از سند راهبرد امنیت ملی کاخ سفید به تعویق افتاد.

در سند راهبرد امنیت ملی بایدن اذعان کرده بود که نگرانی او بیشتر از جانب چین است تا روسیه که در حال افول است و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. در بخشی از این سند آمده است: «وزارت دفاع روی مهار حملات روسیه به ایالات متحده، اعضای ناتو و سایر متحدان آمریکا تمرمز خواهد کرد.»

پنتاگون

درباره چین در این سند نوشته شده است: «جامع‌ترین و جدی‌ترین چالش علیه امنیت ملی آمریکا تلاش زورگویانه و ستیزه‌جویانه جمهوری خلق چین برای تغییر وضعیت منطقه ایندوپاسیفیک و نظام بین‌المللی در جهت منافع و ترجیحات استبدادی خود می‌باشد.»

در سند پنتاگون از چندین چالش جدید شامل سلاح‌های هایپرسونیک، سلاح‌های پیشرفته شیمیایی و بیولوژیکی نیز نام برده شده است.