امید مردم عراق به حل مشکلات

این دستاورد بزرگی است برای ملت عراق چون اختلافات بین احزاب سیاسی مانع تعیین نخست وزیر جدید شده بود ولی انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق راه را برای تشکیل کابینه جدید هموار کرد.

هم اکنون مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق جای خود را به محمد شیاع السودانی داده و وی توانسته است رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

پیشتر اختلاف بین مقتدا صدر و ائتلاف هماهنگی بر سر تشکیل کابینه جدید عراق مانع تشکیل کابینه شده بود و این اختلاف سبب شد تا نخست وزیر سابق بتواند به مدت یکسال دیگر در قدرت بماند.

مقتدا صدر تلاش می کرد مانع تشکیل کابینه جدید شود تا گروه رقیب تسلیم خواسته های وی شود ولی انتخاب رئیس جمهوری جدید موجب شد تا این مشکل حل شده و رئیس جمهوری السودانی را مامور تشکیل کابینه کند.

اینک السودانی با کوهی از مشکلات مواجه است و بایستی به قول خود در حل مشکلات پیش رو عمل کند.

السودانی در سخنرانی خود پس از کسب رای اعتماد برنامه کابینه خود را به شرح زیر اعلام کرد: مقابله با فقر و بیکاری، مبارزه با فساد مالی و اداری، رسیدگی به بحران برق، حمایت از اقشار ضعیف جامعه، مبارزه با بیکاری، ایجاد فرصت‌های شغلی، فعال کردن نقش متولیان سرمایه‌گذاری، ارتقای صنعت، تسریع در بازسازی مناطق آزاد شده، تکمیل پرونده آوارگان، بهبود خدمات بهداشتی برای شهروندان، بهبود بخش ساخت و ساز و خدمات شهری، مبارزه با فساد و هدر رفت پول ملی.

امید مردم عراق به حل مشکلات

وی در این سخنرانی قول داد که ظرف یک سال انتخابات زودهنگام برگزار کند.

پیشتر نیز مقتدا صدر بر ضرورت برگزاری انتخابات زود هنگام تاکید می کرد چون به نمایندگان خود دستور داده بود از پارلمان استعفا دهند و این امر سبب شد که وی یکی از اهرم های فشار خود را از دست بدهد.

اکنون مردم عراق از نخست وزیر جدید خود انتظار دارند به قول های خود عمل کند. زیرا که فساد در عراق بیداد می کند و آخرین مورد از فساد مالی کشف شده توسط رسانه های عراق سرقت دو میلیار و پانصد میلیون دلار است که در عراق از آن به عنوان سرقت قرن نام می برند.