بمباران اتمی برلین و «پایگاه رامشتاین» توسط روسیه

منابع خبری مدعی شدند که نیروی دریایی روسیه طی یک تمرین در سال گذشته در تلاش برای ترساندن آلمان طرح حمله اتمی به برخی نقاط این کشور را مطرح کرده بود.

وبگاه «یاهو نیوز» روز یکشنبه به نقل از هفته نامه «اشپیگل» نوشت که افسران نیروی دریایی روسیه در تلاش برای ترساندن آلمان و کاهش حمایت از اوکراین ،در تمرین آموزشی در سال گذشته در مورد حمله اتمی به « برلین » و دو پایگاه نظامی آلمان گفت‌وگو کردند.

اشپیگل با استناد به چندین منبع از دستگاه امنیتی آلمان مدعی شد که افسران روس سه هدف احتمالی برای حملات اتمی از جمله برلین، پایتخت آلمان با جمعیت ۳.۶ میلیون نفری را ذکر کردند.

اشپیگل نوشت که دیگر اهداف ذکر شده پایگاه هوایی «رامشتاین» در جنوب غربی آلمان به عنوان مقر نیروی هوایی ایالات متحده در اروپا و پایگاه هوایی «بوچل» که گمان می‌رود محل استقرار حدود ۲۰ کلاهک اتمی آمریکا باشد، از جمله این اهداف بودند.

این گزارش حاکیست، این گفت‌وگوها زمانی که رزمناوهای روسی در حال انجام رزمایش در دریای بالتیک در پایان سال گذشته بودند، شنود شدند.

اگرچه دلیل موجهی مبنی بر این که روسیه برنامه‌های مشخصی برای بمباران اتمی خاک آلمان داشته،  موجود نیست و این نوع صحبت‌ها در تمرین‌های نظامی معمول است، اما ممکن است هدف ترساندن آلمان و غرب بوده باشد.

اینک ترس عمیقی از جنگ اتمی در آلمان که در طول جنگ سرد به شدت احساس می‌شد دوباره ظهور کرده و تقاضا برای ساختن  پناهگاه‌های خصوصی افزایش یافته است.

شهروندان شهرهای نزدیک به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده، مانند رامشتاین عصبی هستند. «کلاوس ویکل»، شهردار کایزرسلاترن شهری در  همسایه رامشتاین به بازگشت ترس و وحشت بین شهروندان این شهر اشاره کرده است. وی گفت: «هدف از لفاظی‌های اتمی روسیه برانگیختن ترس در تلاش برای جلوگیری از حمایت کشورهای غربی از اوکراین است.»

در رویدادی دیگر، «ادوارد استرینگر» فرمانده سابق آکادمی نظامی انگلیس روز یکشنبه تصریح کرد که انگلیس در ارتباط با جنگ اوکراین به پدافند هوایی نیازمند است زیرا کاملاً در معرض حملات موشک‌های دوربرد روسیه قرار دارد.

بنا بر گفته این مقام نظامی نگلیسی، ارتش انگلیس بدون سامانه پدافند هوایی دوربرد، دارای عملکرد محدود خواهد شد و تنها راه حفاظت از لندن در مقابل یک حمله مافوق صوت یا بالستیک، استقرار یک ناوشکن مدل ۴۵ مجهز به موشک‌های «افعی دریا» ) در رود تیمز است.

استرینگر هشدار داده است که جنگ اوکراین به غرب یادآور شده است که «تسلیحات هسته‌ای در پایان جنگ سرد از بین نرفته است و قدرت‌های هسته‌ای صرفاً این سلاح‌ها را بعنوان بازدارنده در اختیار ندارند».

وی در خصوص این تسلیحات اتمی ادامه داد: «آن‌ها تمایل دارند از این تسلیحات در اعمال تجاوزکارانه و اجبار استفاده کنند. این مستلزم آن است که رویکرد خود را در قبال سلاح‌های اتمی بازنگری کنیم و باید پاسخ خود را بر این اساس بازنگری کنیم.»