سلاح‌های ارسال شده به اوکراین به دست تبهکاران افتاد

«دفتر ملی تحقیقات» فنلاند فاش کرد، مجرمان فعال در این کشور تسلیحات «فرستاده شده برای اوکراین» شامل مسلسل‌های جنگی را به دست آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «کریستر آهلگرن»، کارآگاه ارشد دفتر ملی تحقیقات فنلاند روز یکشنبه گفت، «نشانه‌هایی از اینکه این سلاح‌ها به فنلاند راه پیدا کرده‌اند دیده‌ایم.»

او ادامه داد، تحقیقات درباره این مساله در دست انجام است و مسیر‌ها و رابط‌ها برای قاچاق سلاح های غیرقانونی از اوکراین به فنلاند شناسایی شده‌اند.

این مقام فنلاندی خاطر نشان کرد: «سه تا از بزرگترین باندهای تبهکار موتورسیکلت سوار جهان – که بخشی ازسازمان‌های بزرگتر بین‌المللی هستند – در فنلاند فعالند. یکی از این باندها به نام باندیدوس ام.سی دارای واحدی در همه شهرهای بزرگ اوکراین است.»

این کارآگاه ارشد دفتر ملی تحقیقات فنلاند همچنین فاش ساخت: «سلاح‌هایی که از سوی کشورهای مختلف به اوکراین فرستاده شدند در کشورهایی نظیر سوئد، دانمارک و هلند یافت شده‌اند.»

او گفت: «اوکراین حجم بزرگی تسلیحات دریافت کرده و این خوب است اما ما قرار است تا چند دهه با معضل این سلاح‌ها دست و پنجه نرم کنیم و اینجا هزینه‌اش را پرداخت کنیم.»

اخیرا «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه نسبت به بروز «چالش‌ جدی» درست شدن بازار سیاه ناشی از تسلیحات فعال در اوکراین، کشوری که محل فعالیت گروه‌های تبهکار قاچاقچی سلاح به مناطق دیگر است، هشدار داد.

سلاح‌های ارسال شده به اوکراین به دست تبهکاران افتاد

تابستان امسال سازمان پلیس اروپا موسوم به «یوروپل» در بیانیه‌ای هشدار داد «پخش سلاح‌های گرم و مواد منفجره در اوکراین ممکن است منجر به افزایش قاچاق این سلاح‌ها و مهمات به اتحادیه اروپا از طریق امکانات اینترنتی یا مسیرهای قاچاق تثبیت شده، شود.»

مسکو مکررا به آمریکا و متحدانش در خصوص ارسال تسلیحات به اوکراین و وخیم تر شدن درگیری در این کشور در نتیجه تحویل این تسلیحات هشدار داده است.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اخیرا هشدار داد: «هر سلاح و هر گونه محموله تسلیحاتی در خاک اوکراین یک هدف مشروع برای ارتش روسیه در نظر گرفته خواهد شد.»

او تاکید کرد، «آمریکا در این وضعیت ابدا بی‌طرف نیست» و این که واشنگتن «با توجه به ادامه تحویل تسلیحات به کی‌یف یکی از طرف‌های جنگ در اوکراین است.»

روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین هشدار داد ریسک افتادن سلاح های قدرتمند از طریق بازار سیاه اوکراین به دست گروه های تبهکار و تروریست ها وجود دارد. غرب از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در 24 فوریه (پنجم اسفند) تحویل تسلیحات خود به کی‌یف را افزایش داده است.