توافق باکو و ایروان پس از نشست سوچی

پس از نشست سوچی که میان « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان برگزار شد، باکو و ایروان توافق کردند که از به کارگیری زور یا تهدید استفاده از زور علیه یکدیگر خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: «توافق شد که تمام تلاش برای رسیدن به راه حل سریع در خصوص موضوعات باقی مانده از جمله موضوعات انسانی انجام شود».

در بیانیه پایانی نشست پوتین، پاشینیان و علی‌اف بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای امضای توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید شده است.

در این نشست همچنین رؤسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بر پایبندی به توافق عادی سازی کامل روابط دوجانبه میان باکو و ایروان تاکید کردند.

پیش از این نیز پوتین گفته بود: «نشست سران در سوچی مفید بوده و فضای مثبتی را برای توافق‌های آتی ایجاد کرد و گفت‌وگوهای سه جانبه را برای تحقق صلح دائم پیگیری خواهیم کرد».

رئیس جمهور روسیه در ادامه سخنانش گفت: «درباره تمامی موضوعات در خصوص قره‌باغ توافق حاصل نشده و روسیه هر کاری برای عادی سازی روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام خواهد داد».

پوتین تاکید کرد که این نشست قدرت ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای توافق در آینده را نشان داد.

نخست وزیر ارمنستان روز شنبه نیز گفته بود که ارمنستان آماده امضای توافقنامه سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد تمدید  ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ تا ۲۰ سال است. پاشینیان  در سخنانی اظهار داشت: «ما از نیروهای حافظ صلح روس می‌خواهیم به ماموریت خود ادامه دهند. من آماده هستم در "سوچی" سندی درباره تمدید ماموریت حافظان صلح روسیه برای ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال امضا کنم.»