اوکراین کشتی‌های روسی و غیرنظامی را تهدید می‌کند

«ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه بامداد سه‌شنبه از اوکراین خواست که طبق تعهدات خود در توافقنامه صادرات غلات ، امنیت کشتی‌ها را حفظ کند.

پوتین طی سخنرانی گفت که روسیه با توافق غلات برای کمک به فقیرترین کشورها موافقت کرد، اما ۳۵ درصد غله اوکراین به کشورهای اروپایی و تنها ۳ تا ۵ درصد به کشورهای نیازمند رفت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه دولت اوکراین کشتی‌های روسی و غیرنظامی در دریای سیاه را تهدید می‌کند، اظهار داشت: «ما می‌خواهیم امنیت این کشتی‌ها را تضمین کنیم».

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «اوکراین باید اطمینان حاصل کند که کشتی‌هایی که طبق توافقنامه غلات حرکت می‌کنند، تهدید نمی‌شوند و سازمان ملل باید با کی‌یف در این موضوع ارتباط باشد».

پوتین در واکنش به اتهام‌زنی کشورهای غربی به روسیه مبنی بر خروج این کشور از توافق صادرات غلات اوکراینی، توضیح داد: «ما به مشارکت خود در توافقنامه صادرات غلات از طریق دریای سیاه پایان نداده‌ایم، بلکه آن را به حالت تعلیق درآورده‌ایم».

طبق این گزارش، وی دلیل این تعلیق را نیز اینگونه بیان کرد: «پهپادهایی که به کشتی‌های ناوگان روسیه در دریای سیاه حمله کردند از گذرگاه امنی که برای صادرات غلات ایجاد شده بود، استفاده کردند».

اوکراین کشتی‌های روسی و غیرنظامی را تهدید می‌کند

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه بسیاری از مردم کشورهای جهان مایل به خرید گاز از این کشور هستند، گفت به دلیل دشواری ارتباط دولت‌های اروپایی با مسکو برای این منظور، ترکیه را که روابط خوبی با روسیه دارد به عنوان مرکز انتقال گاز به این قاره انتخاب کردند.

به نوشته اسپوتنیک، پوتین درباره واقعه خرابکاری در خطوط لوله انتقال گاز «نورد استریم» نیز خبر داد که کشورهای اروپایی به شرکت «گازپروم» اجازه دادند تا محل حادثه در این خطوط را بررسی کنند.

عصر شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مشارکت این کشور در توافقنامه صادرات غلات با اوکراین پس از هدف قرار گرفته شدن سواستوپول با پهپاد به حالت تعلیق در آمده است.

پیش از آن، مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» گفته بودند که پس از حمله پهپادی صبح امروز به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند.

بعد از این اقدام روسیه بود که برخی مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا در واکنش‌هایی حاکی از نگرانی نسبت به تعلیق اجرای توافق صادرات غلات اوکراین توسط روسیه، خواستار بازگشت مسکو به آن شدند.