ناتو: برنامه‌ای برای تغییر مواضع اتمی نداریم

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) گفت این ائتلاف نظامی برنامه‌ای برای تغییر مواضع و باز-استقرار تسلیحات اتمی خود ندارد.

استولتنبرگ روز شنبه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیوستن کشورهای سوئد و فنلاند به ناتو، از نظر فنی امکان استقرار تسلیحات اتمی این سازمان در آنها وجود دارد، گفت: «ناتو هیچ برنامه‌ای برای تغییر مواضع و استقرار هسته‌ای خود ندارد».

در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، فنلاند و سوئد درخواست‌هایی را برای عضویت در ناتو در ۱۸ ماه می ارائه کردند و تاکنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو با پیوستن این دو کشور به این اتحاد موافقت کرده‌اند.

دولت‌های ترکیه و مجارستان تنها کشورهای باقیمانده در ائتلاف ناتو هستند که به‌دلایل محقق نشدن شروط‌شان، هنوز با درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت نکرده‌اند.

به نوشته رویترز، کشورهای فنلاند و سوئد هفته قبل در اقدامی برای نشان‌دادن جبهه واحد به ترکیه، تاکید کردند که هر دو باید همزمان به عضویت ناتو دربیایند.

ناتو: برنامه‌ای برای تغییر مواضع اتمی نداریم

گزارش‌ها درباره امکان استقرار تسلیحات اتمی ناتو در فنلاند و سوئد پس از عضویت در این ائتلاف نظامی در حالی است که «آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس گفته بود که دولت مسکو قاطعانه به اصل عدم استفاده از سلاح اتمی پایبند است.