استیضاح احتمالی بایدن، گرهی در کنگره و دولت آمریکا

تهدید جمهوری‌خواهان به استیضاح بایدن در فاصله دو روز مانده به انتخابات میاندوره‌ای آمریکا و در حالیکه حزب راست بر اساس نظرسنجی‌ها شانس تسلط بر کنگره را دارد، رییس جمهوری آمریکا را به شدت در مورد حضور در صحن مجلس نمایندگان برای پاسخگویی به اتهام‌ها نگران کرده است.

بایدن پنجشنبه شب در جریان یک سخنرانی در دبیرستان میرا کوستا در سان دیگو ایالت کالیفرنیا نسبت به استیضاح خود توسط کنگره تحت تسلط جمهوریخواهان هشدار داد. وی گفت: پیشتر به من گفته شده که اگر آنها پیروز مجلس نمایندگان و سنا شوند، من را استیضاح خواهند کرد. نمی‌دانم برای چه آنها قصد استیضاح من را دارند.  

قانونگذاران و مشاوران حزب جمهوریخواه اعلام کردند که این حزب در صورت گرفتن کنترل کنگره، قصد انجام یک سری تحقیقات از جمله رسیدگی به اقدام‌های سیاسی بایدن و مبادله‌های تجاری خانواده او را دارند.

در روزهای باقی مانده به انتخابات میاندوره‌ای، بایدن در تلاش جهت مطرح کردن این موضوع برای رای دهندگان است تا جمهوریخواهان را در نظر آنها افراطی جلوه دهد. وی اشاره کرده که چندین جمهوریخواه عالی رتبه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را نپذیرفتند به همین دلیل انتخابات کنگره می‌تواند آزمایشی برای نظام دموکراسی ایالات متحده باشد.

احتمال استیضاح بایدن در صورت تسلط جمهوریخواهان بر کنگره وجود دارد، این طرح برای تصویب در مجلس نمایندگان مستلزم کسب آرای اکثریت است و در مجلس سنا نیز به دو سوم آرا نیاز دارد.

آدام کینزینگر عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان که قصد بازنشستگی دارد، در ماه سپتامبر با اشاره به برخی از اعضای تندرو حزب متبوعش گفت که آنها هر هفته تقاضای استیضاح بایدن را می‌کنند.

درحالیکه کوین مک‌کارتی رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان تمایلی به طرح استیضاح بایدن ندارد و در این مورد گفته که "کشور استیضاح را برای مقاصد سیاسی نمی‌پسندد"، دیگر جمهوریخواهان مصمم به انجام این اقدام و فشار به مک‌کارتی در این راستا هستند تا به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند. نظرسنجی دانشگاه ماساچوست در ماه مه نشان می‌دهد که ۶۸ درصد از رای دهندگان جمهوریخواه اعتقاد دارند مجلس نمایندگان باید بایدن را استیضاح کند.

با وجود عزم آنها در مجلس نمایندگان در این راستا، اعضای این حزب حتی اگر خواهان استیضاح بایدن باشند قادر به کسب دو سوم آرا در این زمینه نخواهند شد. نشریه آتلانتیک روز ۲۶ اکتبر با انتشار یادداشتی تحت عنوان «استیضاح جو بایدن» نوشت: هیچ شواهدی به صورت علنی کوچکترین دلیلی را ارائه نمی‌کند که باور کنیم مجلس سنا حتی اگر تحت کنترل حزب جمهوریخواه در بیاید، بایدن را محکوم کرده و از کار کنار بگذارد. همچنان جمهوریخواهان مجلس نمایندگان مزایای بسیاری را در استیضاح بایدن و احتمالا چندین تن از دیگر مقام‌های دولت می‌بینند.

استیضاح احتمالی بایدن، گرهی در کنگره و دولت آمریکا

این نشریه آمریکایی استیضاح را نمادی از عدم پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از سوی جمهوریخواهان عنوان کرد و آن را یک امر مسلم دانست که از دیدگاه حزب جمهوریخواه بایدن در انتخابات تقلب کرده و دونالد ترامپ پیروز شده است.

یکی دیگر از اهداف استیضاح از جانب این نشریه تضعیف جایگاه سیاسی بایدن و دموکرات‌ها تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده است. همچنین مجله آمریکایی نیشن نیز کینه و انتقام جویی از سوی جمهوریخواهان در واکنش به دو بار استیضاح ترامپ را یکی دیگر از اهداف این اقدام دانست. درحالیکه این نشریه به لحاظ سیاسی استیضاحی که مورد پذیرش عموم نیست را یک عامل کمک کننده در انتخاب دوباره بایدن برای منصب ریاست جمهوری می‌داند.

به نوشته آتلانتیک، عدم پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، امروز هسته اصلی جمهوریخواهان را تشکیل می‌دهد. دو سوم آنها از جمله کوین مک‌کارتی در مجلس نمایندگان به رد نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ رای دادند. همچنین آنهایی که نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات میاندوره‌ای دو روز آینده هستند، در مبارزه‌های خود منکر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بودند.

عدم پذیرش مشروعیت بایدن، دو قطبی به وجود آمده در فضای سیاسی ملتهب داخلی که امثال دونالد ترامپ و حتی ایلان ماسک سرمایه دار بنام آمریکایی به آن دامن می‌زنند را بیش از پیش آشفته کند.

پیام دیگری که می‌توان از این شرایط دریافت کرد این است که اگر حزب جمهوریخواه بتواند اکثریت را به دست آورد برنامه‌های سیاسی آن علیه دموکرات‌ها ممکن است به مشکلات داخلی آمریکا از جمله تورم که مهم ترین دغدغه رای دهندگان در این دوره بوده، دامن بزند.

بنابراین اوضاع نابسامان پس از تسلط جمهوریخواهان بر کنگره، می‌تواند کارکرد معمولی دولت آمریکا را در زمانیکه نیاز به همبستگی دو حزبی برای بر طرف کردن مشکلات وجود دارد، مختل کند. مجله نیشن نیز اعتقاد دارد در صورتیکه چندین هدف از جمله مقام‌های کابینه وجود داشته باشد  استیضاح مساله حکمرانی کشور را دشوار می‌کند.

چنین شرایطی از دیدگاه این نشریه برای دلخوشی حزب جمهوریخواه است و هیچ کمکی را به مردم عادی آمریکا که در معرض مشکلات اقتصادی قرار دارند، نمی‌کند. از سوی دیگر حضور حزب جمهوریخواه رادیکال شده در بدنه حکومت احتمالا شماری از تهدیدهای اقتصادی اعم از سقوط ناشی از بحران سقف بدهی و همچنین قطع تامین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.