وحشت آمریکایی‌ها از هرج و مرج سیاسی

در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ، نتایج نظرسنجی جدید مشترک روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و شبکه ای بی سی نیوز نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها ی طرفدار دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در ایالات متحده آمریکا از افزایش خطر بروز خشونت‌هایی با انگیزه‌های سیاسی در کشور خود نگران هستند.

بنابر گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً نه نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۸۸ درصد) نگران هستند که اختلافات سیاسی بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تا اندازه‌ای تشدید شود که خطر خشونت با انگیزه سیاسی در ایالات متحده وجود داشته باشد و شش نفر از هر ۱۰ آمریکایی در این خصوص «بسیار نگران» هستند.

بر اساس این گزارش، از میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، تعداد آمریکایی‌های بیشتری، حزب جمهوری‌خواه را برای بروز خطر خشونت مقصر می‌دانند اما تفاوت چندان زیاد نیست. طبق نتایج، ۳۱ درصد، حزب جمهوری‌خواه را مقصر خطر بروز خشونت با انگیزه سیاسی می‌دانند و ۲۵ درصد حزب دموکرات را مقصر می‌دانند و ۳۲ درصد به طور مساوی هر دو حزب را مقصر می‌شناسند؛ اکثر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر کدام حزب مخالف را مقصر می‌دانند.

این نظرسنجی در هفته‌ای انجام گرفته که «پائول پلوسی» همسر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با تبر در خانه خود مورد حمله قرار گرفت و در بیمارستان بستری شد. به گفته فردی که حادثه فوق را شرح می‌داد «دیوید دیپاپ» ۴۲ ساله عامل حمله زمانی که با توسل به زور وارد خانه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌شد، فریاد می‌زد: «نانسی کجاست؟ نانسی کجاست؟»

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، نوشته‌های عامل حمله به همسر پلوسی که بر روی فضای مجازی قرار گرفته بود،  به شدت نژادپرستانه و در حمایت از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و علیه حزب دموکرات بوده است.

در حالیکه اکثر نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا و حزب وی حکایت دارد، بایدن چهارشنبه هفته گذشته از مردم آمریکا خواست تا اصول اساسی دموکراسی و نتیجه انتخابات را بپذیرند و از توسل به خشونت خودداری کنند.

وی در این خصوص گفت: «ما باید با یک صدای کاملاً یکپارچه بعنوان یک کشور حرف بزنیم و بگوییم که هیچ جایگاهی،‌ هیچ جایگاهی برای ارعاب یا خشونت سیاسی در آمریکا وجود ندارد، خواه ارعاب دموکرات‌ها باشد یا جمهوری‌خواهان. هیچ جایگاهی برای این چیزها وجود ندارد. تمام. هیچ جایگاهی».

وحشت آمریکایی‌ها از هرج و مرج سیاسی

نتایج نظرسنجی جدید در حالی منتشر شده که اف بی آی و دیگر سازمان‌های دولتی آمریکا هفته گذشته یادداشتی را منتشر کردند و درباره افزایش احتمال خشونت گروه‌های افراطی داخلی در بازه زمانی ۹۰ روز پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هشدار دادند.

در این یادداشت آمده بود: «پس از انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، تصورات درباره تقلب انتخاباتی و نارضایتی از نتایج انتخابات احتمالاً به افزایش تهدید به خشونت علیه طیف گسترده‌ای از اهداف همچون مخالفان ایدئولوژیک و کارکنان انتخاباتی منجر خواهد شد».

نظرسنجی واشنگتن‌پست/ای بی سی نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از دموکرات‌ها، ۸۷ درصد از جمهوری‌خواهان و ۸۶ درصد از طرفداران احزاب مستقل به نوعی نگران هستند که افزایش خطر خشونت با انگیزه سیاسی در ایالات متحده آمریکا وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، سه چهارم از دموکرات‌ها و ۶۱ درصد از احزاب مستقل و ۵۶ درصد از جمهوری‌خواهان بسیار نگران بروز این‌گونه خشونت‌ها هستند.

طبق نتایج نظرسنجی، دو سوم از دموکرات‌ها یا همان ۶۶ درصد گفتند که حزب جمهوری‌خواه بیشتر از دموکرات‌ها مقصر خشونت‌های سیاسی هستند و ۵۶ درصد از جمهوری‌خواهان حزب دموکرات را مقصر می‌دانستند و ۳۹ درصد از طرفداران احزاب مستقل می‌گویند که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مقصر هستند و ۲۴ درصد حزب جمهوری‌خواه و ۲۰ درصد حزب دموکرات را مقصر می‌دانستند.

بر اساس این گزارش،‌ زنان بیش از مردان نگران خطر بروز خشونت‌های سیاسی در آمریکا هستند و ۹۲ درصد از زنان در این نظرسنجی تصریح کردند که نگران بروز خشونت‌های سیاسی پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند و ۸۳ درصد از مردان نگران بروز چنین خشونت‌هایی بودند.

نظرسنجی واشنگتن‌پست-ای بی سی نیوز در بازه زمانی ۳۰ اکتبر تا دوم نوامبر در بین نمونه تصادفی یکهزار و پنج آمریکایی در سراسر این کشور انجام شده که ۷۵ درصد از این نظرسنجی به صورت برقراری ارتباط از طریق تلفن همراه و ۲۵ درصد دیگر از طریق تماس با خط ثابت انجام گرفته و نتایج کلی این نظرسنجی حاشیه خطای مثبت و منفی چهار درصد داشته است.