سایه تقلب ۲۰۲۰ بر انتخابات ۲۰۲۲

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا امروز سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ (۸ نوامبر ۲۰۲۲) به وقت محلی همزمان با دومین سالگرد انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزار می شود.

 

امروز قرار است وضعیت ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در کنار یک سوم از کرسی های سنا تعیین تکلیف شود. نمایندگان مجلس هر دو سال و سناتورها هر ۶ سال انتخاب می شوند. علاوه بر این برخی فرمانداران ایالتی و مقام های محلی نیز در این دوره مشخص می شوند.

بیشتر ارزیابی ها از احتمال موفقیت جمهوریخواهان و از دست رفتن برتری ضعیف دموکرات ها در کنگره حکایت دارند. افزایش تورم کم سابقه، بحران های اجتماعی، هزینه های سنگین جنگ اوکراین و دیگر موضوعات باعث شده اند تا جو بایدن وضعیت چندان مناسبی را در افکار عمومی نداشته باشد. از اینرو تحلیلگران در آمریکا انتخابات میاندوره ای را آزمونی مهم برای رئیس جمهوری حاضر در کاخ سفید می دانند زیرا می تواند در آن میزان رضایت افکار عمومی از سیاست های دوساله خود را بیند. ضمن آنکه کارکرد دموکراسی این کشور نیز نمایش داده می شود.  

براساس آخرین نظرسنجی شبکه فاکس نیوز تنها یک سوم مردم آمریکا می گویند حاضر هستند بار دیگر بایدن را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند.

اندیشکده های آمریکایی دیگاه های گوناگونی را نسبت به انتخابات کنونی و نتایج آن ابراز می دارند.

انتخابات ۲۰۲۲؛ خشونت، قبول نتایج و میزان مشارکت 

شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی با عنوان «سنجش سلامت دموکراسی ایالات متحده» آورده است: انتخابات میاندوره ای درک ارزشمندی را در مورد چگونگی وضعیت دموکراسی در ایالات متحده ارائه خواهد کرد.

بیش از ۷۰ درصد آمریکایی‌ها -دموکرات‌ها، جمهوریخواهان و مستقل‌ها- اعتقاد دارند که دموکراسی در خطر است. فراتر از وجود هشدارهای جدی در زمینه از دست رفتن اصل اساسی جمهوریت و همه آزادی ها و حقوق ناشی از آن، چشم اندازی در زمینه نبود ابزارهای دموکراتیک برای تصمیم گیری در مورد مسیر کشور هم وجود دارد؛ ضمن آنکه افراد زیادی هستند که می توانند به روش های غیر دموکراتیک متوسل و موفق شوند. این موضوع ممکن است به نتایج ناخوشایندی منتهی شود.  

سایه تقلب ۲۰۲۰ بر انتخابات ۲۰۲۲

طبق تحلیل اتاق فکر فوق، پرسش هایی اساسی در مورد این انتخابات وجود دارد:

- اول اینکه آیا خشونت وجود خواهد داشت؟

این یک سوال مناسب برای ارزیابی وضعیت دموکراسی در ایالات متحده است. حمله هفته گذشته به همسر نانسی پلوسی با یک چکش معیار خطرناک و ناامیدکننده ای برای جواب دادن به این پرسش است. در همین راستا چند روز قبل وزارت دادگستری پیامی را برای مجریان قانون صادر کرد و هشدار داد که تهدیدات تشدید شده است و خشونت ایدئولوژیک علیه نامزدها، کارکنان انتخابات و دیگران وجود دارد.

- مساله دوم این است که آیا نامزدهای بازنده تسلیم نتیجه خواهند شد؟

بعد از مشاهده تحولات پس از انتخابات ۲۰۲۰ حال صدها نامزد جمهوریخواه از پاسخ دادن به این سوال که آیا هر نتیجه ای را در انتخابات رخ دهد، می‌ پذیرند، خودداری کرده‌اند.

در همین راستا آنها دموکرات‌ها را برای زمینه چینی جهت غیرقانونی دانستن برخی از نتایج به چالش کشیده ‌اند. نکته اصلی این است که جنگ بر سر اعتبار نتایج می تواند فراتر از شب انتخابات هم ادامه یابد.

- موضوع سوم، میزان مشارکت رای دهندگان است.

میانگین مشارکت در انتخابات میاندوره ای آمریکا در چهل سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده است. در سال های انتخابات ریاست جمهوری نیز این رقم حداکثر به ۵۷ درصد رسید. اما در دو انتخابات اخیر ایالات متحده این ارقام به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

مشارکت در انتخابات میاندوره‌ای سال ۲۰۱۸ به ۶۰ درصد رسید و در انتخابات ریاست ‌جمهوری ۲۰۲۰ آمار ۶۶ درصدی ثبت شد که از آغاز قرن بیستم (یعنی سال ۱۹۰۰) بی سابقه بود.

برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که مشارکت بالا می تواند قطبی شدن را تشدید کند که خود نشان دهنده سطوح بیشتری از مشکلات باشد.  

- آخرین پرسش نیز در مورد میزان دقت نظرسنجی ها است.

این سوال ممکن است بی اهمیت جلوه کند اما از سلامت دموکراسی در ایالات متحده خبر می دهد.

در گذشته، نظرسنجی ‌ها به عنوان یک عامل مهم برای مردم آمریکا عمل کرده اند؛ به لطف نظرسنجی ها می توان حداقل درک درستی از عملکرد نامزدهای مورد نظر داشت.

مدتی قبل در یک نظرسنجی اعلام شد که ۵۲ درصد از آمریکایی ‌ها «در مورد اعتبار نظرسنجی‌ رسانه‌ ها تردید دارند.» تنها ۳۶ درصد از جمهوریخواهان گفته اند که نظرسنجی تقریباً همیشه دقیق است. عدم دقت نظرسنجی ممکن است در انتخابات کنونی، اعتماد را بیشتر از بین ببرد.

این اندیشکده مطرح آمریکایی تصریح دارد: خط سیر صعودی ایالات متحده بر پایه قدرتمندی داخلی بنا شده است که در درجه اول بر یک دموکراسی با ثبات مبتنی است. یک دموکراسی ضعیف آمریکایی چشم اندازی شوم به دنبال دارد نه تنها برای ما، بلکه برای جهان. اما اولویت نخست ما باید این باشد که ارزیابی کنیم که این انتخابات در مورد آینده نظام دموکراتیک آمریکا چه می گوید.

هراس دموکراسی آمریکایی از اعتراض پس از انتخابات

اندیشکده «بروکینگز» نیز در زمینه آرام نگاه داشتن فضای سیاسی آمریکا قبل و بعد از انتخابات گزارشی را منتشر کرد و عنوان داشت در حالیکه هیچ درمان ساده ای برای تهدیدات علیه دموکراسی آمریکا وجود ندارد، تغییرات کوچک می توانند راه درازی را در جهت بازگرداندن اعتماد ایجاد کنند.

در این چارچوب ایالت ها باید از گزارش های ناقص در مورد نتایج آرا در شب انتخابات خودداری کنند. این امر صدای اعتراضی رسانه های خبری را بر می انگیزد زیرا برخی از آن ها حتی اکنون در حال آماده سازی مراحل دقیق، نقشه های الکترونیکی شیک و مدل های پیچیده پیش بینی هستند. برخی رسانه ها حتی تا آنجا پیش می روند که یک «میز دموکراسی» می گذارند تا به ارزیابی هرج و مرج احتمالی بپردازند.  

طبق تحلیل این گزارش، برخلاف گذشته ها گویا دیگر شب انتخابات وجود ندارد و امروزه بیشتر شبیه ماه انتخابات مطرح است. رای گیری زودهنگام در برخی ایالت ها از اوایل اکتبر آغاز می شود و تا نوامبر ادامه می یابد و رای گیری غیابی به شدت افزایش یافته است. به دلیل همه گیری کرونا برای اولین بار در تاریخ، تنها ۳۰ درصد از رای دهندگان در روز انتخابات سال ۲۰۲۰ رای خود را به صندوق انداختند. همه این موضوعات به تهدیدی برای انتخابات و پیامدهای پس از آن تبدیل شده اند.

البته دلیل این هراس در میان نخبگان واضح است زیرا بسیاری از جمهوریخواهان از مدت ها قبل دموکراسی آمریکایی را زیر سوال برده اند.

روزنامه بریتانیایی «اکسپرس» به نقل از گزارش های اتاق فکر آمریکایی فوق آورده است «اندیشکده موسسه بروکینگز فاش کرد که ۳۴۵ نامزد جمهوریخواه که در انتخابات ملی و ایالتی ۲۰۲۲ شرکت می کنند، ادعاهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را باور دارند. هیچ مدرکی در تائید این ادعا وجود ندارد که جو بایدن بر اساس چنین فرضیه دروغینی پیروز شده باشد اما در هر صورت رهبر ایالات متحده هشدار داده است نامزدهایی که از پذیرش نتایج انتخابات دموکراتیک خودداری می‌ کنند، برای آمریکا یک مسیر پر از هرج و مرج را ایجاد می‌کند.»  

طبق این گزارش، نظرسنجی تازه رویترز / ایپسوس نیز نشان می دهد که نیمی از مردم آمریکایی اعتقاد دارند تقلب در رأی‌دهی یک موضوع گسترده است.

«الین کامارک» اندیشمند علوم سیاسی در موسسه بروکینگز بر این باور است: اگر چه هیچ‌ کس مدرکی مبنی بر تقلب گسترده یا سیستماتیک در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پیدا نکرده است، تکرار مداوم و پرحجم این موضوع از سوی ترامپ و همفکران شناخته شده اش بسیاری از دیگر جمهوریخواهان را متقاعد کرده است که در انتخابات رای ها دزدیده شده است.

بر این اساس افزایش انکار در میان نامزدهای جمهوریخواه هشداری را در مورد آنچه در انتخابات ریاست جمهوری آینده رخ خواهد داد، به وجود آورده است

«مارک فینچم» از مقام های ارشد احتمالی در ایالت آریزونا هم اعتقاد دارد که انتخابات ۲۰۲۰ به سرقت رفت. وی می گوید به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۰، بایدن با ۱۰ هزار رای بیشتر آریزونا را به دست آورد، اما برخی از جمهوریخواهان از پذیرش نتایج خودداری کرده اند زیرا می گویند از انواع خاصی از قلم برای نوشتن آرا استفاده شده بود و باید نتیجه ایالت باطل می شد.

پیامد انتخابات میاندروه ای برای بایدن

موسسه «شورای آتلانتیک» در گزاشی معتقد است اگرچه دولت بایدن بعد از انتخابات میاندوره ای هم بسیاری از امور کشور را در دست خواهد داشت اما انجام امور اجرایی در یک دولت تقسیم شده برای وی سخت خواهد بود و به شدت به توانایی های مدیریتی او ارتباط دارد.  

این موسسه پژوهشی تحلیل خود از انتخابات میاندوره ای ایالات متحده آمریکا را بر محور تغییرات اقلیمی و موضوع انرژی قرار داده، آورده است دولت بایدن کار سختی در پیش دارد و در جبهه داخلی، باید دستاوردهای قانونی خود را اجرا کند و مقرراتی را به اجرا بگذارد که از دستان دیوانعالی و کنگره جان سالم به در می برد.  

وظیفه فوری دولت این است که قوانین مهم همچون قانون سرمایه گذاری زیرساختی و قانون کاهش تورم را به سرعت اجرا کند اما برخی تصمیم ها همچون موضوع هاب های هیدروژن منطقه ای زمان بر است زیرا به دریافت وام و پول مالیات دهندگان ارتباط پیدا می کند.  

طبق این تحلیل، یکی از مهمترین عرصه های سیاست خارجی آمریکا هم به بازار بین المللی انرژی مربوط می شود. در این حوزه دولت باید چالش‌های سیاست خارجی در مواجهه با روسیه بدخواه، چین با ادعاهای تازه، ایران و تیرگی روابط با عربستان سعودی و سایر کشورهای ساحلی خلیج فارس را مدیریت کند. این وظایف حتی در صورتی که تحت نظارت کنگره باشد هم به طور کامل در اختیار قوه مجریه قرار دارند.  

در واقع، چالش های عمده سیاست خارجی پیش روی بایدن به شدت برای بازارهای انرژی موثر هستند. موضوع هایی همچون جریان انرژی روسیه، تنش همیشگی با ایران و برجام، رابطه واشنگتن با دشمن ایران یعنی عربستان و تصمیم اخیر کاهش تولید اوپک پلاس نقش آفرین هستند.

در این بازار ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت انرژی و صادرکننده عمده نفت و گاز می تواند با استفاده از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) برای آرام کردن بازارها عمل کند.