اقتصاد انگلیس در آستانه رکودی درازمدت

پس از تابستانی با اقتصاد ضعیف، حالا اقتصاد بریتانیا در آستانه یک رکود طولانی مدت قرار دارد.

اداره آمار انگلیس روز جمعه اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی (GDP) از جولای تا سپتامبر 0.2 درصد ضعیف تر از سه ماهه قبل بود.

در مقایسه ای می توان دید اقتصاد آلمان در این دوره به رشد 0.3 درصدی دست یافت. مصرف کنندگان بریتانیایی تحت تاثیر تورم بالا در ماه های تابستان مصرف خود را کاهش دادند و شرکت ها هم کمتر سرمایه گذاری کردند.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند حتی انتظار کاهش شدیدتر 0.5 درصدی را داشتند. اگر دو فصل متوالی با رشد منفی وجود داشته باشد، می توان از رکود صحبت کرد. بانک مرکزی انگلیس اخیرا در مورد خطر رکود اقتصادی دو ساله هشدار داده است.

در این شرایط دولت نیز انگلیسی ها را برای ماه های سخت آماده می کند. جرمی هانت، وزیر خزانه داری انگلیس درباره ارقام اقتصادی گفت: من هیچ توهمی ندارم که راه سختی در پیش داریم. اما برای دستیابی به رشد طولانی مدت و پایدار، باید تورم را کنترل کنیم. راهی جز این وجود ندارد. نرخ تورم اخیرا بیش از ده درصد بوده که قدرت خرید مصرف کنندگان را از بین می برد.

در ادامه این مطلب آمده است: ترس از رکود در انگلیس در حال تبدیل شدن به واقعیت است. به گفته هانت این شروع دوره‌ای است که تورم فزاینده، قبوض بالاتر انرژی و نرخ‌های بهره بر درآمدها تأثیر می‌گذارد و ما را تا پایان سال جاری وارد رکود می‌کند.

اقتصاد انگلیس در آستانه رکودی درازمدت

بانک مرکزی بریتانیا اخیراً خود را در برابر تشدید تورم با بزرگترین افزایش نرخ بهره در چند دهه اخیر آماده کرد، این بانک نرخ سیاست پولی کلیدی را 0.75 واحد افزایش داد و به 3.0 درصد رساند. این بزرگترین افزایش بانک مرکزی انگلستان (BoE) از سال 1989 بود. اندرو بیلی، رئیس BoE از این تصمیم دفاع کرده و در این باره گفت: اگر ما اکنون به طور مداوم عمل نکنیم، بعداً اوضاع بدتر خواهد شد. نرخ‌های بهره بالاتر وام‌های سرمایه‌گذاری و مصرف را گران‌تر می‌کند که می‌تواند اقتصاد را نیز کُند کند.

روند رشد اقتصادی در انگلیس اخیراً به وضوح کاهش یافته است. تنها در ماه سپتامبر، زمانی که مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت با تعطیلی عمومی یکباره همراه بود و بسیاری از مشاغل تعطیل شدند، اقتصاد بریتانیا 0.6 درصد کوچک شد.

چشم انداز ضعیف اقتصادی زمینه دشواری را برای بیانیه بودجه هفته آینده وزیر خزانه داری انگلیس فراهم می کند.