رایزنی ماکرون و ولی‌عهد سعودی

«امانوئل ماکرون » رئیس‌جمهور فرانسه شب گذشته (شنبه، ۱۳ نوامبر)، در تماس تلفنی با « محمد بن سلمان » ولی‌عهد سعودی درباره وضعیت لبنان رایزنی کرد.

 «فرانس پرس» با انتشار بیانیه کاخ الیزه در این خصوص نوشت: در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری برای پاسخ به نیازهای انسانی لبنان تاکید کردند. 

بر اساس این گزارش، «این گفت‌وگو به طور ویژه بر لبنان متمرکز بود و رئیس جمهور فرانسه بر لزوم انتخاب رئیس جمهور در اسرع وقت به منظور اجرای برنامه اصلاحات ساختاری لازم برای بهبود شرایط این کشور تأکید کرد».

دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» در لبنان در ۳۱ اکتبر گذشته به پایان رسید و پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور، تاکنون پنج بار تشکیل جلسه داده است اما هیچ یک از نامزدهای پیشنهادی تاکنون موفق به کسب دوسوم آراء نشده است. این در حالی است که لبنان غرق در بحران مالی شدید است.

پیشتر روزنامه الاخبار لبنان از اختلاف بزرگ میان پاریس و ریاض بر سر پرونده ریاست‌جمهوری لبنان خبر داده و نوشته بود که منابع آگاه از وجود «یک اختلاف بزرگ در مواضع عربستان و فرانسه» در این پرونده خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند، در حالی که پاریس بر «ضرورت تکمیل به موقع پروسه انتخاب رئیس‌جمهور در موعد مقرر تاکید دارد و خواستار کمک عربستان سعودی در این زمینه است و تأیید می‌کند که برای تصدی ریاست‌جمهوری در لبنان، فرد خاصی را مد نظر ندارد بلکه بر داشتن مشخصاتی برای رئیس جمهور بعدی تاکید دارد»، سعودی‌ها می‌گویند که آن‌ها «علاقه‌ای به هیچ راه حلی در این زمینه ندارند و اتفاقا نام رئیس جمهور بعدی برایشان اهمیت دارد». 

رایزنی ماکرون و ولی‌عهد سعودی

به نوشته این روزنامه، سعودی‌ها می‌گویند که «در هیچ پرونده‌ای در خصوص لبنان تا زمانی که حزب‌الله بر تمامی ارکان قدرت در لبنان حکومت می‌کند، همکاری نخواهد کرد».

به گفته این منابع، ریاض همچنین «سیاست فرانسه در قبال ایران در منطقه و بازنگه داشتن کانال‌های ارتباطی با حزب‌الله و رایزنی دایمی با آن در پرونده‌های لبنان را سرزنش می‌کند».

ریاض مدعی است که حزب الله نیروی سیاسی غالب در لبنان است و از این امر رضایت ندارد زیرا حزب‌الله را در کنار  انصارالله در یمن و متحد نزدیک ایران می‌بیند و این امر به مذاقش خوش نمی آید همواره از طرف‌های سیاسی لبنانی که در تقابل با حزب‌الله قرار دارند، حمایت می‌کند و ترجیح می‌دهد به جای کمک به ثبات لبنان و کاستن رنج مردم این کشور، از ایجاد خلأ سیاسی در این کشور حمایت کند.