هشدار درباره احتمال یک جنگ سرد جدید

«کریستالینا جورجیوا»، رئیس صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آمریکایی نسبت به خطرات رقابت بین چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی و احتمال راه افتادن جنگ سردی جدید به دلیل رویارویی این دو کشور در جهان هشدار داد.

جورجیوا در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» گفت: «تقابل بین آمریکا و چین منجر به تقسیم شدن اقتصاد جهان به بلوکهای متضادی که می‌توانند یک جنگ سرد جدید را رقم بزنند، می‌شود.»

رئیس صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد: «من نگران تشدید از هم گسیختگی اقتصاد جهان هستم. ممکن است در نتیجه این روند به دنیایی فقیرتر و با امنیت کمتر برسیم.»

جورجیوا که اصالتا اهل کشور بلغارستان است تاکید کرد: «من اولین جنگ سرد را در سمت دیگر پرده آهنین تجربه کردم. و البته در حال حاضر نیز شرایط جنگ سرد ایجاد شده است. وارد شدن به دومین جنگ سرد برای یک نسل دیگر اتفاقی بسیار غیرمسئولانه است.»

او در ادامه هشدار خود تعرفه‌های تجاری که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا بر واردات کالاهای چینی اعمال کرد را زیانبار دانست و توضیح داد: «این مهم است که اقدامات را و تبعاتی که ممکن است به شکل برخورد متقابل ایجاد کنند به دقت بسنجیم چون به مجرد اینکه غول چراغ جادو از چراغ بیرون بیاید برگرداندنش سخت خواهد بود.»

هشدار درباره احتمال یک جنگ سرد جدید

به نوشته «رویترز»، تیم دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا ماه‌ها وقت را صرف بررسی راه‌های مختلف برای کاستن از هزینه‌های تعرفه‌های اعمال شده بر واردات کالاهای چینی در تلاش برای کاهش دادن تورم کرد.

منابع آگاه در ماه اوت به خبرگزاری رویترز گفتند، مانورهای نظامی که چین پیرامون جزیره تایوان برگزار کرد مقامات دولت بایدن را بر آن داشت تا تفکر خود درباره لغو برخی تعرفه‌ها علیه واردات از چین را تغییر داده یا اعمال بالقوه تعرفه‌های جدیدی علیه پکن را در نظر بگیرند.

روابط بین چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های اخیر از بابت موضوعاتی همچون تعرفه‌ها علیه واردات کالاها، مساله تایوان، مالکیت معنوی، امنیت سایبری، حذف خودمختاری هنگ‌کنگ و منشاء شیوع ویروس کووید-19 و موارد دیگر تیره شده است.