سرقت شبانه ۷۰ هزار گلوله و ۷۰ نارنجک از پایگاه نظامی اسرائیل

روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست گزارش داد که مطابق بررسی‌های اولیه در این سرقت حدود ۷۰ هزار گلوله ۵.۵۶ میلیمتری به همراه نزدیک به ۷۰ نارنجک مورد استفاده در نارنجک‌انداز M-203 ، مسلسل، نارنجک و مواد منفجره دیگر شبانه از پایگاه زنوبار (Tznobar) در نزدیکی شهر شمالی کاتزرین (قَصرِین) به سرقت رفته است.

طبق گزارش این روزنامه، ارتش اسرائیل اعلام کرده که تحقیقات برای روشن شدن ابعاد دقیق این سرقت آغاز شده و نتایج آن برای بررسی و اقدام لازم در اختیار دادستانی نظامی قرار خواهد گرفت. 

اورشلیم پست همچنین برآورد کرد که این تحقیقات حدود یک ماه به طول انجامد ولی در عین حال، خاطرنشان کرد که جستجو برای یافتن تسلیحات نظامی به سرقت رفته همچنان از سوی سربازان اسرائیلی ادامه خواهد یافت.

این روزنامه همچنین یادآور شد که ماه گذشته نیز حدود ۳۰ هزار گلوله از انبارهای مهمات ارتش اسرائیل ، واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی به سرقت رفته بود. 

بر پایه این گزارش، ارتش اسرائیل سال‌هاست که با معضل دزدیده شدن تسلیحات نظامی از پایگاه‌های خود مواجه است. بررسی‌ها نشان داده که سرقت‌های انجام شده در سال‌های اخیر عمدتا با همکاری سربازان این کشور و پیمانکاران غیرنظامی که در این پایگاه‌های نظامی مشغول به کار بوده‌اند، انجام شده است. 

پیشتر روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز گزارش داده بود که تقریبا ۷۰ درصد از ۴۰۰ هزار سلاح غیرقانونی موجود در سرزمین‌های اشغالی از ارتش یا پلیس به سرقت رفته است. در گزارش دیگری نیز تایید شده که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، هزاران سلاح از جمله حداقل ۴۲۸ قبضه تفنگ، ۴۷ سلاح ضد تانک (M72 LAW) و دو مین ضدنفر از ارتش اسرائیل به سرقت رفته بود.

سرقت شبانه ۷۰ هزار گلوله و ۷۰ نارنجک از پایگاه نظامی اسرائیل

اما ارتش اسرائیل اخیرا از کاهش سرقت سلاح خبر داده و مدعی شده که که طی سال گذشته تنها ۲۱ قبضه سلاح گرم از پایگاه‌های ارتش به سرقت رفته است. ارتش همچنین به کاهش دزدی از سربازخانه‌ها اشاره و ادعا کرده که سرقت سلاح گرم از آنها از ۲۷ قبضه در سال ۲۰۱۷ به ۱۵ قبضه در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

ارتش اسرائیل کاهش تسلیحات به سرقت رفته را ناشی از اجرای پروتکل جدید طراحی شده برای تامین امنیت تسلیحات نظامی دانسته که در چارچوب آن، اسکنرهای بیومتریک، دوربین‌های مدار بسته جدید و قفل‌های تازه‌ای در پایگاه‌های نظامی ارتش نصب شده است.