جدال با رقبای کاخ نشین با حربه مبارزه با فساد

پایگاه اطلاعاتی - امنیتی فرانسوی "Intelligenceonline" در گزارشی درباره وضعیت فساد در عربستان پرداخته و نوشته است که تحقیقات در عربستان درباره پرونده های فساد از واقعیت تبعیض آمیز کمپین مبارزه با فساد ولیعهد سعودی پرده برداشته است زیرا این کمپین فقط برخی از شاهزادگان سعودی را شامل شده و  سایر شاهزاده های سعودی را از این امر مستثنی دانسته است.

برپایه این گزارش، با توجه به پرونده های فسادی که رسما فاش شده به نظر می رسد عملیات پاکسازی شکل گرفته در راستای مبارزه با به اصطلاح فساد فقط علیه عشایر خاصی صورت می گیرد.

این پایگاه خاطرنشان کرد: تحقیقات دستگاهای عربستان درباره پرونده های فساد که هم اکنون به دستور محمد بن سلمان در جریان است، فقط نمایندگان تجاری نزدیک به ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق و محمد بن نایف ولیعهد سابق را شامل شده است.  

این پایگاه افزود که علیرغم وجود شواهد خلافکاری، عوامل دو عشیره شاهزادگان مشعل و سلطان ترس زیادی ندارند زیرا تنها به دلیل نزدیک بودن به حلقه حاکمیتی ولیعهد در امان هستند.

نشریه "The Hill" نیز قبلا گزارش مفصلی در مورد رژیم های خودکامه ای که فساد در آنها بیداد می کند، مانند عربستان منتشر کرده بود.

تشکیلات «یکپارچگی دفاعی دولت» (Government Defence Integrity) نیز به نوبه خود به گسترش فساد در نهادهای سعودی و رشد این پدیده در دوران ملک سلمان و پسرش ولیعهد اشاره کرده است.

به گفته این سازمان، عربستان "از نشانه های جدی فساد، مانند فقدان شفافیت و نظارت بر عملیات، امور مالی و تدارکات در نهادهای دفاعی خود رنج می برد."

جدال با رقبای کاخ نشین با حربه مبارزه با فساد

این سازمان رسوایی های فساد اخیر مقامات نهادهای امنیتی و نظامی در عربستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

سازمان «صداقت دفاعی دولت» یادآور شده است: عربستان در صدد سرپوش گذاشتن بر این رسوایی ها است که پس از اعلام خبر بازداشت برخی از مقامات و افسران و شخصیت های بلندپایه سعودی در سطح گسترده ای انتشار یافته است.

به گفته این سازمان بین المللی، فساد در نهادهای دفاعی سعودی به طور گسترده ای انتشار یافته است و عربستان به دلیل شاخص هایی همچون رشوه و سوء استفاده از نفوذ و اختلاس مبالغ مالی هنگفتی را از دست داده است.

روند اعلام بازداشت ها در ارتباط با مبارزه با فساد همچنان در عربستان بدون ارائه جزئیات ادامه دارد و همین امر باعث شده تا شهروندان عربستان نسبت به روند مزبور دچار شک و تردید شده و آن را صرفا یک کمپین تبلیغاتی تلقی کنند.

ناظران و فعالان سعودی معقتدند محمد بن سلمان عمداً کمپین‌های مستمر مبارزه با فساد را رواج می دهد تا بر عملکرد خود و فساد گسترده شکل گرفته در دوران سلطنت خود سرپوش بگذارد.

آنان می گویند: بن سلمان کارکنان و نظامیان را به اتهام فساد بازداشت می کند؛ در حالی که خود بزرگ ترین فاسد در تاریخ عربستان است.