اعتراف گیری از زندانیان سیاسی با وعده دروغین آزادی

پایگاه " امارات لیکس" که تحولات داخلی و موارد نقض حقوق بشر را در داخل امارات پیگیری می کند، در جدیدترین گزارش خود آورده است: داستان مریم بلوشی زندانی سیاسی اماراتی بار دیگر باعث مطرح شدن پرونده "وعده های دروغین" و باج خواهی از زندانیان شده است. در همین رابطه "مرکز یاری و کمک به زندانیان امارات" چند روز پیش فاش کرد که مقامات اماراتی بلوشی را وادار کردند تا در ازای وعده آزادی، یک شرکت حقوقی را برای تشکیل پرونده علیه یک سازمان حقوق بشری وکیل کند. اما به گفته این مرکز، مقامات اماراتی طبق معمول به وعده خود عمل نکردند و بلوشی همچنان در زندان بسر می برد.

البته بلوشی اولین قربانی این وعده های دروغین نبوده و نیست و همچنین اولین فعال اماراتی نیست که قربانی دروغ های مقامات کشورش شده است.  

وقتی بلوشی تقریبا ۷ سال پیش بازداشت شد، احمد الذهانی رئیس دادستانی امنیت کشور به دروغ به او گفت که در صورت اعتراف به اتهاماتش حداکثر مجازات محکومیتش تنها ۶ ماه است و همچنین به او قول داد که به دلیل شرایط بد و کم سن و سال بودنش در زندان الوثبه زندانی نمی شود.

بلوشی پس از امضای اسناد و مدارک مربوط به بازجویی و تحت فشار مجبور شد تا به اتهامات نسبت داده شده علیه خود اعتراف کند اما هیچ یک از وعده های الذهانی تحقق نیافت و او به زندان بد نام الوثبه انتقال یافت و به ۵ سال زندان محکوم شد و تا کنون از زندان رهایی نیافته است.

مریم تنها قربانی وعده های دروغین مقامات اماراتی نیست زیرا چنین رویکردی از سوی دولت به طور کلی یک امر شایع و رایج به شمار می رود. به عنوان مثال، مقامات اماراتی در سال ۲۰۱۷ به "عیسی السویدی" زندانی سیاسی قول دادند که در صورت اعتراف تصویری در ارتباط با به اصطلاح داشتن "تشکیلات محرمانه" او را آزاد خواهند کرد و علیرغم اینکه السویدی تحت فشار با این درخواست موافقت کرد اما همچنان در زندان بسر می برد.

اعتراف گیری از زندانیان سیاسی با وعده دروغین آزادی

السویدی در آن نوار ویدیویی که توسط تمامی شبکه های تلویزیونی امارات پخش شد، از حسن رفتار عالی زندانبانان در زندان و نوع غذایی که دریافت می کند، تشکر و قدردانی کرده و گفت: این غذا از نظر کیفیت شبیه غذایی است که انسان در منزل تناول می کند.

السویدی هر آنچه را که مقامات امارات از او خواسته بودند، انجام داد اما علیرغم همه اینها، این مقامات او را آزاد نکردند و علیرغم پایان یافتن دوران محکومیتش، همچنان در زندان بسر می برد.

برپایه این گزارش، مقامات امارات تاکنون بسیاری از زندانیان سیاسی را فریب داده و به آنها قول داده اند که در صورت همکاری با اداره بازپرسی به زودی آزاد خواهند شد اما همه آنها - چه کسانی که حاضر به همکاری شدند و یا حاضر به این کار نشدند- همچنان در بازداشت بسر می برند. همه موارد یاد شده ثابت می کند که مقامات اماراتی از زندانیان سیاسی باج خواهی می کنند و احساسات و عواطف آنها را به بازی گرفته اند و به آنها وعده های دروغین داده اند و قول داده اند که اگر به خواسته های شان عمل کنند، آزاد خواهند شد اما هیچ گاه به هیچ یک از وعده های خود عمل نکرده اند. در واقع، مقامات امارات برای تحقق بخشیدن به اهداف خود در حال سوء استفاده از آنها هستند و بدون شک این امر بر روح و روان زندانیان تاثیر بسیار بدی به همراه داشته و دارد.