آیا ترامپ شانسی برای پیروزی در انتخابات آمریکا دارد؟

در پی اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری 2024، نتایج یک تحلیل نشان می دهد ترامپ همچنان ترامپ است و این موضوع می تواند برای او در آن سال مشکل ساز باشد.

ترامپ شخصی متضرر، ستیزه جو و سرسخت نسبت به مواضع سیاسی اش است و این نشان می دهد ترامپ همچنان همان ترامپ است و تغییری نکرده و تنها فضای انتخاباتی اطراف اوست که تغییر کرده است.

پس از عملکرد ناامیدکننده جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای، طرفداران جمهوری خواهان می خواهند به جلو حرکت کنند و نه به عقب. ترامپ دیگر برنده مسلم انتخابات ریاست جمهوری نیست.

در این تحلیل آمده است ران دی‌سانتیس فرماندار فلوریدا و رقیب جدی و احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی، وجهه خوبی را در میان رای دهندگان جمهوری خواه بدست آورده و مورد اقبال آنها قرار گرفته است. و در حالی که بسیاری از نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات میان دوره ای شکست خوردند، دی سانتیس توانست بر رقیب دموکرات خود پیروز شود.

براساس نتایج یک نظرسنجی که توسط موسسه ادیسون در روز انتخابات منتشر شد، 6 نفر از هر 10 نفر گفتند که دیدگاه نامطلوبی نسبت به رئیس جمهور سابق دارند.

ترامپ در حال حاضر با چالش های بزرگی مواجه است: تحقیقات جنایی و مدنی و موجی از افشاگری های نابودکننده در دادخواست کنگره درباره تلاش او برای حفظ قدرت به رغم شکست در انتخابات 2020 در مقابل جو بایدن. در ماه اوت نیز با کشف دهها جعبه اسناد طبقه بندی شده محرمانه و حساس دولتی از عمارتش در فلوریدا، او تبدیل به سوژه تحقیقات جنایی فدرال شد.

آیا ترامپ شانسی برای پیروزی در انتخابات آمریکا دارد؟

علاوه بر این، ترامپ همچنان به شبکه اجتماعی مورد علاقه خود یعنی توئیتر دسترسی ندارد گرچه ایلان ماسک مالک جدید این پلتفرم اعلام کرده که می تواند حساب کاری ترامپ را بار دیگر فعال کند.

این در حالی است که ترامپ برای شرکت در انتخابات 2024 از برخی مزایا نیز سود می برد: او همچنان برجسته ترین عنصر حزب جمهوری خواه است و تحسین کنندگان بیشماری دارد. ترامپ همچنین با سرمایه 77 میلیون دلاری خود تا ماه گذشته، صاحب نفوذ بسیار زیادی است در حالی که ممکن است برطبق قوانین انتخاباتی اجازه استفاده از آنها، برای او مشکل باشد.  

ترامپ سه‌شنبه شب در ویلای شخصی خود در فلوریدا اعلام کرد که برای انتخابات 2024 وارد رقابت خواهد شد.

وی در این باره گفت: برای اینکه آمریکا را دوباره به عظمت و شکوه برسانیم، نامزدی خود برای ریاست جمهوری آمریکا را اعلام می‌کنم.

ترامپ همچنین گفت: ما پیروز خواهیم شد. اطمینان می‌دهم بایدن در انتخابات 2024 موفق نمی‌شود. ما دموکرات‌ها را که سعی دارند کشور ما را از درون ویران کنند شکست خواهیم داد.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را اعلام کرد، به نظر می رسد جمهوری خواهان دچار شکاف و دودستگی عمیقی شده‌اند. برخی جمهوری خواهان از جمله رهبر قانونی این حزب از این اقدام استقبال کرده و برخی دیگر مدعی شدند که ترامپ باید از این حرکت خود عقب نشینی کند.

جو بایدن نیز در ویدئویی در توئیتر واکنش سختی به این موضوع نشان داد و گفت: ترامپ آمریکا را ناکام می گذارد.

وی در این ویدئو پس از حمله به ترامپ در موضوعاتی همچون حق سقط جنین برای زنان، مسائل اقتصادی و پرونده مفتوح ترامپ در وزارت دادگستری درباره حمله به کنگره در ژانویه 2021، نتیجه گرفت که ترامپ آمریکا را با شکست مواجه می کند.

براساس گزارش هیل، در پی اعلام این خبر، دموکرات ها نیز به سرعت و به شدت به آن واکنش نشان داده و ترامپ را فردی نالایق و ناشایسته معرفی کردند.

روزگذشته نیز «مایک پنس» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد گزینه هایی بهتر از ترامپ برای ریاست جمهوری در آینده وجود دارد.

«مو بروکس»، نماینده آلاباما در کنگره آمریکا و حامی سابق ترامپ، موضع متفاوتی درباره رئیس جمهور محبوب سابق خود اتخاذ کرده و به تازگی گفته است: «اشتباه بدی برای جمهوری‌خواهان است که دونالد ترامپ را به عنوان نامزد خود در سال 2024 انتخاب کنند.»

بروکس درباره ترامپ گفت: «دونالد ترامپ ثابت کرده است که ناصادق، بی‌وفا، بی‌کفایت، خام و خیلی چیزهای دیگر است و بسیاری از افراد مستقل‌ و جمهوری‌خواهان را از خود دور می‌کند.»

آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از اعضای کمیته 6 ژانویه، در این باره در توئیتی گفت: کمپین جدید ترامپ، همان دروغ های قدیمی. دروغ هایی درباره دستاوردهایش، دروغ هایی درباره مهاجران، دروغ هایی درباره بایدن، دروغ هایی درباره فرزندان ما، دروغ هایی درباره همسایگان ما، دروغ هایی پشت سر هم، همان دروغ های قدیمی.

این در حالی است که براساس نتایج نظرسنجی‌های جدید و اولیه، میزان تمایل و علاقه مردم به «ران د‌ی‌سانتیس» فرماندار فلوریدا به عنوان نماینده جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024، از دونالد ترامپ بیشتر شده است.

برای برخی جمهوری خواهان دی سانتیس 44 ساله به نظر می رسد آینده بهتری نسبت به ترامپ در انتخابات 2024 دارد. وی به عنوان فرماندار فعلی فلوریدا مبارزه سختی را علیه قانون سقط جنین و رسانه های اجتماعی انجام داده و از محدودیت های جدید سیستم رای گیری حمایت کرده است.

ران د‌ی‌سانتیس بارها شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را حتی در صورت حضور ترامپ، غیرمحتمل ندانسته است. طرفداران وی نیز پس از اعلام پیروزی مجدد وی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان دائم شعار می دادند «دو سال دیگر».

پیش از این نیز، نمایندگان جمهوری خواه دیگری مخالفت شان را با حضور ترامپ در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام کرده بودند.

براساس گزارش گاردین، این موضع گیری بروکس نشان دهنده تعمیق شکاف ها در میان جمهوری خواهان است. حزبی که در انتخابات میان دوره‌ای کنگره برخلاف ادعاها و تبلیغات ترامپ نتوانستند نتایج چشم گیری بدست آرودند و کنترل مجلس سنا در دست دموکرات ها باقی ماند.