روابط آمریکا و امارات؛ از همپیمانی تا رسوایی

پایگاه خبری «العهد» امروز چهارشنبه در گزارش خود آورده است: تا حد زیادی روشن است که امارات عربی متحده در کنار روابط خوب (نه برابر) با انگلیس و دیگر قدرت های غربی، متحد سنتی آمریکا است و همچنین می دانیم که در جهت‌گیری‌ها و مواضع کلی خود با سیاست‌ها و مواضع آمریکا یکسان و منسجم عمل کرده و می‌کند زیرا به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تمام جنگ‌هایی که واشنگتن در منطقه انجام داده، مشارکت داشته است؛ مانند جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سپس جنگ عراق در سال ۲۰۰۳  و بعدها دخالت آن در بحران سوریه و سپس مشارکت در تجاوز به یمن و دخالت در امور داخلی لبنان و مشارکت در تمامی پروژه ها و برنامه های خرابکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران و غیره.

کسانی که نمی دانند بدانند که علاوه بر سایر مراکز نظامی و اطلاعاتی، یک پایگاه نظامی بزرگ آمریکایی در امارات به نام پایگاه «الظفره»‌ وجود دارد که حدود پنج هزار نظامی آمریکایی در آن مستقر هستند و آمریکا حضور نظامی آشکار در بندر «جبل علی» دارد. 

سابقه ندارد که امارات با برخی از متحدان واشنگتن در منطقه درگیر شده یا در مقابل آمریکا ایستاده باشد؛ بلکه برعکس به ویژه در چند سال گذشته تا حد زیادی با سیاست های آمریکا همکاری داشته است. 

امارات نقش محوری و فعالی در تداوم پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بیرون آوردن این روابط از اتاق های بسته و محرمانه به فضای عمومی سیاست بین الملل بدون هیچ خجالت و تردیدی و تحت عنوان گسترده و گمراه کننده موسوم به «صلح ابراهیم» ایفا کرده است.

در شرایطی که روزی نمی گذرد که رژیم غاصب اسرائیل مرتکب فجیع ترین و هولناک ترین جنایات علیه مردم فلسطین و تجاوز به مقدسات و محرمات در قدس نشود و کارزارهای تجاوزکارانه نظامی، رسانه ای و سیاسی علیه سوریه، لبنان، ایران و سایر کشورها را نمی توان منکر شد، ابوظبی با بهانه عادی سازی روابط بین پیروان ادیان اسلامی، مسیحی و یهودی در راستای مقدمه چینی و توجیه پذیرش رژیم غاصب صهیونیستی و زندگی مسالمت آمیز با آن گام برمی دارد.

روابط آمریکا و امارات؛ از همپیمانی تا رسوایی

امارات از زمان آغاز سازش و آتش بس با آمریکا تاکنون - در واقع به هر شکلی-  در تمام جنایاتی که واشنگتن علیه مردم کشورهای مورد تجاوز مرتکب شده، مشارکت داشته است. همان کسانی که تجاوز و حمله و اشغال آنها عامل گسترش تروریسم تفکیری شده است همانگونه که در افغانستان، عراق و دیگران اتفاق افتاد. اگر حمایت و کمک طرف های بین المللی و منطقه ای از جمله آمریکا، عربستان و امارات نبود، گروه های تروریستی القاعده و داعش انواع جنایات را که منجر به کشتار تعداد زیادی از قربانیان بی گناه در عراق پس از سرنگونی رژیم صدام در بهار سال ۲۰۰۳ شد، مرتکب نمی شدند.

گزارش ها و آمار بسیاری تایید می کند که امارات در کنار عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی تحت نظر و توصیه و تشویق و برکت دادن وساطتت محافل سیاسی، نظامی و اطلاعاتی آمریکا نقش عمده ای در ارائه انواع حمایت ها، تامین مالی و حمایت از گروه ها و سازمان های تروریستی مسلح داشته اند.

اما با همه این اشتیاق ها و ذوب شدن امارات در بوته سیاست آمریکا به ویژه در قبال رژیم صهیونیستی و به رغم منافع کلان اقتصادی آمریکا با آن، ابوظبی از هدف قرار گرفتن توسط آمریکا در امان نمانده است.

در این زمینه، روزنامه کثیرالانتشار آمریکایی «واشنگتن پست» موضوع جالب توجهی را تحت عنوان «گزارش اطلاعاتی فاش می کند که امارات چگونه بازیچه سیاست آمریکا قرار گرفته است» منتشر کرد و در آن نوشت: امارات کشوری بدون انتخابات یا احزاب سیاسی و یا حتی یک قوه قضاییه مستقل است که در آن، انتقاد از دولت و فعالیت اتحادیه های کارگری و اجتماعی ممنوع است و در رده کم آزادترین شهرهای جهان قرار دارد.

این روزنامه با اشاره به وجود بلندترین برج جهان، پیست های اسکی در داخل مراکز خرید، مراکز تجاری معاف از مالیات، هتل ها و باشگاههای شبانه زیبا در امارات که با وضعیت دینی سازگار نیست، افزود: محیط سیاسی خفه کننده در این کشور در تضاد کامل با چهره زیبایی است که به جهان ارائه می کند. 

واشنگتن پست گزارش داد که مقامات آمریکایی و نهادهای نظارتی مستقل هشدار داده اند که قاچاق و پولشویی در امارات به جنایتکاران و افراطی ها اجازه می دهد تا ثروت خود را در آنجا پنهان کنند. 

حقایق و داده های دیگری نیز در این گزارش آمده است که از پرداخت مبالغ هنگفتی از سوی ابوظبی برای جلب نظر سیاستمداران، نظامیان و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور صیقل دادن چهره خود صحبت می کند و «‌یوسف مانع العتیبه»‌ سفیر امارات در واشنگتن نقش مهمی در شکل گیری شبکه ای برای ایجاد روابط و منافع گسترده با شخصیت ها و موسسات مختلف سیاسی، مالی، اطلاعاتی و رسانه ای [ آمریکا ] داشت.

بر اساس سوابق وزارت دادگستری آمریکا، امارات از سال ۲۰۱۶ حدود ۱۵۴ میلیون دلار برای گروه های فشار و صدها میلیون دلار برای کمک‌های مالی به دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی پرداخت کرده است که بسیاری از آنها مقالات سیاسی مطلوب امارات تولید کردند. در عین حال، همانطور که امارات با وسعت و توانایی های کوچک خود قصد نفوذ به آمریکا بزرگترین قدرت جهان را داشت، این کشور ( آمریکا ) نیز عمداً آن را افشا و برملا کرد.

این حال فرمانبران جوانی است که تصور می کنند که پخته و تاثیرگذار شده‌اند و تاریخ معاصر الگوها و نمونه‌های آشکار زیادی از خیانت آمریکا به نزدیک‌ترین و مهم‌ترین عوامل و دست نشانده های خود سراغ دارد و «محمدرضا پهلوی»‌ شاه ایران و همچنین «صدام» و «حسنی مبارک»‌ و سایرین از نمونه های آن هستند.