به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، مركز مطالعات ' Pew Research Center' آمریكا در تحقیقاتی كه نتایج آن ماه جاری منتشر شد، اعلام كرد كه از سال ۲۰۰۹ تاكنون میزان محبوبیت اوباما بین مسلمانان با ۹ پله سقوط از ۳۳ درصد به ۲۴ درصد رسیده است.

براساس این ارزیابی، دامنه موافقان سیاست های خارجی رییس جمهوری آمریکا بین مسلمانان نیز با سقوط ۱۹ پله ای به ۱۵ درصد رسیده است.

' براح میکاییل ' رییس مطالعات ' مرکز تحقیقات روابط بین المللی و مذاکرات خارجی اروپا '(فراید - Fride) در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند، گفت: سخنرانی اوباما در قاهره، فقط نماد آشکارکننده سیاست او با ' جرج بوش ' رییس جمهوری سابق بود و پس از آن، مسلمانان منتظر عملگرایی بودند.

وی افزود: اکنون این پرسش بین مسلمانان مطرح شده که آیا سیاست اوباما دنباله روی از سیاست بوش نیست؟

میکاییل با بیان اینکه پیروان اسلام با سیاست های بوش ' آماده به جنگ ' آشنا بودند و انتظار زیادی از او نداشتند، افزود: مسلمانان واقعا از انفعال اوباما احساس سرخوردگی می کنند.

وی در توضیح دلایل شکل گیری مواضع سخت ضد اوباما در کشورهای مختلف اسلامی از جمله مصر، اردن و پاکستان، اعلام کرد: ' حسنی مبارک ' حتی در آخرین لحظه سقوط نیز از حمایت رییس جمهوری آمریکا برخوردار بود و اکنون هم مصری ها کشور خود را به یک پایگاه محکم اسلامی بدون مواضع نزدیک به واشنگتن تبدیل کرده اند.

رییس این مرکز مطالعاتی اظهار داشت: اتهاماتی که سازمان های غیردولتی در مورد مسائل مالی غیرقانونی علیه آمریکایی ها مطرح می کنند نیز گواه این فرضیه است.

وی افزود: در اردن نیز گروه های مخالف آمریکا فشار زیادی را بر دولت وارد کرده اند و این امر شرایط را بسیار پیچیده کرد. پس از تحولات کشورهای عربی، پادشاه این کشور و حامیانش و در میان آنان آمریکا، به شدت مورد انتقاد مردم قرار گرفته است.

' درباره پاکستان نیز می توان گفت که اوباما سیاست بوش را با شیوه دیگری دنبال می کند. مردم این کشور با تروریستم مخالف هستند و تعریف آمریکا را از مبارزه با آن نمی پذیرند. '

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه ' کشتن بن لادن در پاکستان توسط آمریکا از نظر مردم این کشور زیر پرسش بردن اصل حاکمیت و تمامیت ارضی محسوب می شود '، افزود: همین امر سبب شد که افکار عمومی در پاکستان با سیاست منطقه ای و نیز اقدامات مداخله جویانه آمریکا مخالفت کند.

میكاییل در مورد مواضع اوباما در قبال مسلمانان، گفت: با وجود اینكه رییس جمهوری آمریكا در سخنرانی قاهره، شیوه خود را با سیاست بوش، متفاوت خواند، اما اقدامی عملی انجام نداد، در حالیكه می توانست از راه های مختلف بویژه در مساله خاورمیانه، سیاست متفاوتی را به نمایش بگذارد، اما به جای آن، با به رسمیت شناختن حكومت فلسطین مخالفت كرد.