چرا بشار اسد دیدار با اردوغان را نپذیرفت؟

حسین آجرلو  اظهار کرد: ترکیه از آغاز بحران سوریه یکی از عوامل اصلی تداوم بحران در سوریه بود و خود شخص اردوغان در این زمینه بسیار موثر بود؛ چرا که او به صراحت از ضرورت تغییر نظام در سوریه صحبت می‌کرد.

وی با بیان اینکه دولت ترکیه در راستای مبارزه با دولت بشار اسد با برخی از گروه‌های تکفیری و ارتش آزاد سوریه همکاری کرد و این گروه‌ها در ترکیه مستقر بودند، تصریح کرد: در واقع در بحران سوریه، دولت اردوغان یک طرف واقعی جنگ بود، در همین چارچوب دولت سوریه و شخص بشار اسد همچنان از اقدامات ترکیه و اردوغان در این بحران معترض هستند و نتوانستند مسائل مرتبط با آن را فراموش کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، همچنین با بیان اینکه در بعد راهبردی نیز باید به این موضوع توجه داشت که ترکیه همچنان در بخشی از مناطق شمال سوریه حضور دارد و این مناطق به نوعی تحت سیطره ترکیه قرار دارند، گفت: بدون حل و فصل این مسائل برگزاری نشست در سطح سران بین ترکیه و سوریه به نوعی مشروعیت دادن به اقدامات آنکارا در شمال سوریه محسوب می‌شود، بنابراین سوریه تاکید بر این دارد تا مناقشه مربوط به شمال سوریه حل و فصل نشده چنین نشستی برگزار نشود؛ چرا که همانطور که گفتم هر نوع تعامل در این سطح زمینه‌سازی برای مشروعیت بخشی به اقدامات ترکیه است.

آجرلو همچنین با بیان اینکه به نظر می‌رسد نظام سوریه به این نتیجه رسیده که اقدام ترکیه برای نزدیکی به دمشق یک اقدام مقطعی و تاکتیکی برای حل بحران کردها است، اظهار کرد : به نظر می‌رسد که مقامات سوریه این برداشت را دارند که ترکیه می‌خواهد با نزدیکی به دولت دمشق این زمینه را فراهم کند که علیه کردها اقداماتی را انجام دهد و اگر چنین موضوعی صورت بگیرد این باعث ایجاد بحران بین دولت سوریه و کردهای این کشور خواهد شد و این چیزی نیست که دولت بشار اسد خواهان آن باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ترکیه و سوریه برای حل مسائل خود نیاز به طی کردن روندهای بلندمدت گفت‌وگوهای دیپلماتیک دارند، گفت: اگر این تصور وجود داشته باشد که صرفا با دیدار بشار اسد و اردوغان مسائل بین ترکیه و سوریه حل و فصل می‌شود، تصوری دور از واقعیت است. روند دیپلماسی برای حل مسائل موجود بین دو کشور طی نشده و به نظر می‌رسد که سوریه هنوز آمادگی برای قرار گرفتن در این روند را ندارد.

چرا بشار اسد دیدار با اردوغان را نپذیرفت؟

آجرلو همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سوریه وارد فاز بازسازی شده است و به نظر می‌رسد که ترکیه با توجه به ظرفیتی که از آن برخوردار است تمایل دارد که در امر بازسازی سوریه مشارکت وسیعی داشته باشد، ادامه داد: در همین چارچوب به نظر می‌رسد که دولت سوریه تمایل ندارد که در سطح وسیعی شاهد حضور شرکت‌های ترکیه در بازسازی سوریه باشد و ترجیحش این است که کشورهایی چون ایران و روسیه در این امر فضای تحرک بیشتری داشته باشند.

آجرلو در پایان صحبت های خود اظهار کرد: با توجه به اخبار و تحولات در منطقه به نظر می‌رسد که اردوغان درخواست برگزاری نشست مشترک بین ترکیه، روسیه و سوریه را داده است و این درخواست مورد پذیرش روسیه قرار گرفته ولی مسکو چندان اصراری بر انجام آن نداشته است؛ چرا که اگر روس‌ها واقعا تمایل جدی برای برگزاری این نشست داشتند می‌توانستند به نوعی اسد را برای این موضوع راضی کنند.

 به گزارش ایسنا، به دنبال لحن آشتی‌جویانه ماه‌های اخیر مقامات ترکیه در قبال سوریه و مطرح شدن گزینه دیدار میان سران دو کشور، منابع مطلع از رد پیشنهاد مسکو برای برگزاری دیداری سه‌جانبه میان رؤسای جمهور ترکیه، سوریه و روسیه توسط بشار اسد پرده برداشتند.

خبرگزاری رویترز در این ارتباط به نقل از سه منبع گزارش داد که سوریه پس از بیش از یک دهه قطعی روابط با ترکیه، در برابر تلاش‌های میانجی‌گری روسیه برای برگزاری نشستی میان سران دو کشور مقاومت می‌کند.

این منابع رویترز در این باره اعلام کردند، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه پیشنهاد دیدار با اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را رد کرده است.

طبق گفته یکی از این منابع، دمشق معتقد است که چنین دیداری موقعیت اردوغان پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تقویت می‌کند؛ به ویژه اینکه موضوع بازگرداندن بخشی از ۳.۶ میلیون آواره سوریه به کشورشان مطرح است.

این منبع تاکید کرده است: چرا یک پیروزی مجانی به اردوغان هدیه کنیم؟ قبل از انتخابات هیچ نزدیکی در روابط وجود نخواهد داشت.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند که دمشق پیشنهاد دیدار میان وزرای خارجه ترکیه و سوریه را نیز رد کرده است.

یک منبع آگاه دیگر که یک دیپلمات است، به رویترز گفت: سوریه معتقد است که این نشست اگر نتیجه محسوسی به همراه نداشته باشد، بی‌فایده است و خواسته فعلی سوری‌ها خروج کامل نیروهای ترکیه از کشورشان است.