مهلت شش ماهه نخست وزیر عراق به اقلیم کردستان

«جاسم الموسوی» نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق از توافق «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور با مقامات اقلیم کردستان به منظور تنظیم صادرات نفت و اعطای یک دوره شش ماهه برای پایان دادن به قاچاق نفت و قانونمند کردن صادرات آن خبر داد.

بر اساس این گزارش، جاسم الموسوی در گفتگو با المعلومه گفت: السودانی به مقامات اقلیم کردستان شش ماه مهلت داد تا صادرات نفت را منحصراً از طریق شرکت ملی «سومو» SOMO سازماندهی کنند. این توافق پیش از تشکیل دولت جدید صورت گرفته بود تا به تخلفات رخ داده در دولت قبل پایان داده شود.

وی ادامه داد: تنظیم صادرات با تکمیل قانون ویژه نفت و گاز در اقلیم کردستان به منظور کنترل صادرات نفت عراق صورت می‌گیرد و دولت جدید اجازه نخواهد داد اقلیم کردستان خارج از چارچوب‌های دولتی و قانونی، نفت قاچاق کند.

الموسوی در پایان گفت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق در دوره قبل همه ممنوعیت‌ها را زیر پا گذاشت و ما از وقوع هیچ تخلفی که در دوره قبل رخ داده باشد، تعجب نمی‌کنیم.

مهلت شش ماهه نخست وزیر عراق به اقلیم کردستان

این اظهارات نماینده ائتلاف دولت قانون در حالی است که «انتصار الجزایری» نماینده ائتلاف فتح پیشتر به المعلومه گفته بود: روزانه به طور میانگین ۴۵۰ هزار بشکه نفت از اقلیم کردستان به سرزمین‌های اشغالی صادر می‌شود.