عملیات قدس، تحول مبارزه و رعب و وحشت صهیونیست‌ها

روز چهارشنبه 23 نوامبر 2022 میلادی (2 آذر 1401 شمسی) 2 انفجار مهیب، بخش غربی شهر قدس را به گونه ای لرزاند که صدای آن در شهرهای اطراف نیز شنیده شد. طبق بیانیه ای که پلیس رژیم صهیونیستی منتشر کرد براثر این دو انفجار 1 شهرک نشین صهیونیست در دم به هلاکت رسید و یکی از 19 زخمی این 2 انفجار نیز پس از انتقال به بیمارستان به هلاکت رسیدند.

براساس اعلام پلیس رژیم صهیونیستی انفجار نخست، با یک بمب کارگزاری شده در ایستگاه اتوبوس نزدیک شهرک صهیونیستی «گیوعت شائول» رخ داد و انفجار دوم نیز توسط یک بمب دست ساز در محله «راموت» در بخش غربی شهر قدس اتفاق افتاد.

دیدگاه گروه‌های مقاومت

هیچ گروه فلسطینی مسئولیت این 2 انفجار را برعهده نگرفت اما گروه های مقاومت ضمن تأیید و حمایت از آن، این عملیات را نتیجه منطقی و واکنش طبیعی فلسطینیان به تجاوزها و جنایت‌هایی توصیف کردند که هر روز در نقطه نقطه فلسطین از سوی صهیونیست ها علیه ملت فلسطین در حال انجام است.

گروه‌های مقاومت تجاوزات مستمر شهرک‌نشینان علیه مقدسات مسلمانان به ویژه تعرض به مسجدالاقصی را یکی از دلایل اصلی وقوع چنین اقداماتی از سوی فلسطینیان برشمردند. نکته مهم‌تر آن است که استمرار چنین عملیات‌هایی در نگاه گروه‌های مقاومت فلسطینی مورد تأکید قرار گرفت.

عملیات قدس، تحول مبارزه و رعب و وحشت صهیونیست‌ها

اظهار نظر مقامات و تحلیلگران رژیم صهیونیستی

در نخستین اظهار نظر در خصوص 2 انفجار مهیب شهر قدس، «یعقوب شبتای»، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی گفت: 2 انفجاری که در قدس غربی اتفاق افتاد طی سال‌های اخیر نظیر نداشته است اینکه 2 انفجار متوالی با هم انجام شود.

خبرگزاری تی آر تی عربی ترکیه در این زمینه نوشت: دو انفجاری که با هم در شهر قدس اتفاق افتاد ذهن بسیاری از اسرائیلی‌ها را به صحنه‌های انفجار 15 سال قبل برد. سال‌های متوالی فلسطینی‌ها با عملیات انفرادی با چاقو، زیر گیری و پرتاب آتش و سنگ به صهیونیست‌ها حمله می‌کردند اما حالا این 2 انفجار یک بار دیگر آنها را به یاد انفجارهایی انداخت که 15 سال قبل دیده بودند، انفجارهایی که در وسایل نقلیه عمومی و مراکز تجاری رخ می داد و 15 سالی از آنها خبری نبود، اما حالا دوباره در حال تکرار هستند.

«رونی شاکد»، کارشناس امنیتی و پژوهشگر دانشگاه عبری قدس در این زمنیه گفت: آنچه اتفاق افتاد، نوعی از رعب و وحشت را در اسرائیل به وجود آورد و همگان با خود گفتند انفجارها دوباره بازگشتند. طی سال های گذشته آنها شاهد عملیات زیرگیری، عملیات با چاقو و پرتاب آتش بوده‌اند.مردم از بازگشت انفجار به اتوبوس و مراکز تجاری می‌ترسند. حالا یک مسئله بازگشت انفجارها است و مسئله دیگر، تشکیل دولتی راستگرا در اسرائیل است. این هراس وجود دارد که با اظهارات تند اعضای این کابینه، عملیاتها تشدید شوند. فضا پر از اظهارات افراطگرایانه است که هر روز هم بیشتر میشوند و از سویی فلسطینیها همگان را به توسعه تنش فرا میخوانند و این مسئله بر فضای سیاسی به شدت اثر خواهد گذاشت.

رونی شاکد، خبرنگاری که  وقایع دو انتفاضه را طی سال های متمادی پوشش میداد ابراز کرد: در تمام این سالها ندیدم که برای چنین انفجارهایی، نشست فوق‌العاده امنیتی در کابینه تشکیل شود، پیش از این نشست‌های فوق‌العاده امنیتی کابینه، تنها برای عملیات‌هایی منقعد می‌شد که ده‌ها نفر در آن کشته می‌شدند اما حالا برای این عملیات نیز نشست فوق‌العاده برگزار شده است. به نظرم جو عمومی موجب تشکیل این جلسه شد. اظهارات خشن دو طرف و پوشش رسانه‌ای شدید موجب خواهد شد فضایی را به وجود خواهد آورد که نتایج آن برای هر دو طرف خطرناک خواهد بود. این اظهارات توقعاتی را ایجاد می‌کند که موجب خواهد شد انجام برخی اقدامات بر دولت تحمیل شود. راه‌حل سیاسی بین فلسطینی‌ها و اسرائیل غیر ممکن است اما افزایش تنش بدین صورت موجب وقوع انفجار اوضاع خواهد شد.

پیچیدگی عملیات

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با اشاره به اینکه این عملیات به دلیل پیچیدگی‌هایی که داشت، نمی‌تواند یک عملیات فردی بوده باشد و توسط یک تیم حرفه‌ای اجرا شده است نوشت: مجری عملیات باید از پیش برای این حمله برنامه‌ریزی کرده، تمام اطلاعات لازم و تعداد بمب‌ها را تعیین کرده باشد و بدون آنکه گیر بیفتد از پیش این بمب‌ها را در ایستگاه قرار داده باشد و پس از آن در زمان مناسب از دور آنها را منفجر کرده باشد. به نظر می‌رسد این تیم از سوی یک تیم پشتیبانی در قدس شرقی حمایت شده باشد و ممکن است کمک و حمایت مالی را نیز از طرف‌های دیگری دریافت کرده باشد.

نوع عملیات و دقت آن

عملیات قدس از دو جهت حایز اهمیت است: از یک سو این عملیات به دلیل دقت در اجرا، یک عملیات مهم به حساب می‌آید. بدون آنکه ردی از مجری یا مجریان عملیات به دست آید این عملیات با کارگزاری بمب و انفجار آن از راه دور اجرا شده است. از طرف دیگر اینکه در یک زمان 2 انفجار همزمان در 2 نقطه جداگانه انجام شود حکایت از برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای بودن مجری یا مجریان آن دارد. این دقیقاً همان نکته‌ای است که تحلیلگران رژیم صهیونیستی نیز به آن اشاره کرده‌اند.

اما نکته مهمتر آن است که پس از سال‌ها اجرای عملیات فردی در کرانه باختری و قدس حالا یکبار دیگر، مقابله فلسطینی‌ها با صهیونیست‌ها به مرحله انجام عملیات‌های پیچیده و حرفه‌ای رسیده است. عملیات‌هایی که هم رعب و وحشت عمومی ایجاد می‌کند، هم دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی را ضمن تخریب وجهه‌اش به شدت به خود مشغول می‌دارد.

به نظر می‌رسد مبارزه در کرانه باختری با تحولی که در عملیات‌های فلسطینیان رخ داده به مرحله جدیدی پا گذاشته است که روزهای نوید بخشی را برای فلسطینیان و روزهای مصیبت‌باری را برای صهیونیست‌ها رقم خواهد زد. به ویژه آنکه این تحولی در زمانی رخ می‌دهد که یک دولت با اکثریت حداقلی روی کار می‌آید که بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی و حتی حامیان خارجی آنها از روی کار آمدن آن واهمه دارند.