تمدید ۱۷ سال حبس برای یک فعال سعودی

  سازمان‌های حقوق بشر ی صدور حکم سنگین جدید از سوی مقامات سعودی علیه « محمد الربیعه»  فعال سعودی علی‌رغم  پایان دوره محکومیتش را محکوم کردند.

سازمان «دموکراسی اکنون برای جهان عرب» ( داون)  اعلام کرد: «محمد الربیعه، فعال و نویسنده سعودی به 17 سال زندان محکوم شد.  محاکمه الربیعه خودسرانه بوده  و وی  قبل از پایان دوره محکومیت 6 ساله خود مخفیانه دوباره محاکمه شد.»

 محمد الربیعه قبل از پایان دوره محکومیت 6 ساله خود به طور خودسرانه و مخفیانه مجددا محاکمه شد و حبس وی به 17 سال افزایش یافت.

به نوبه خود،  سازمان Freedom Initiative، یک سازمان مستقل حقوق بشر مستقر در ایالات متحده، که از آزادی زندانیان به ناحق بازداشت شده در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا حمایت می‌کند،  اعلام کرد  که محمد الربیعه به 17 سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، محمد الربیعه قرار بود در سپتامبر گذشته پس از گذراندن حکم 6 سال زندان به دلیل فعالیت در زمینه حقوق زنان آزاد شود،اما وی به جای آزادی ، دوباره محاکمه شد و به حکم جدیدی محکوم شد، تقریباً سه برابر مجازات زندانی که گذرانده بود.

 سازمان حقوق بشری « القسط» نیز اعلام کرد که محمد الربیعه  در دوران زندان تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفته است.

اخیرا سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر اعلام کرد که محمد الربیعه در اعتراض به عدم آزادی وی پس از پایان دوران محکومیتش، دست به اعتصاب غذا زد.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که با وجود به پایان رسیدن دوران محکومیت محمد الربیعه در اواخر سپتامبر 2022 همچنان در زندان‌های عربستان به‌سر می‌برد.

تمدید ۱۷ سال حبس برای یک فعال سعودی

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری مذکور، ادامه بازداشت محمد الربیعه با وجود اتمام مدت محکومیت وی مؤید عدم استقلال و فقدان عدالت قوه قضائیه سعودی است و نگرانی‌های جدی در خصوص تداوم این اقدامات به وجود می‌آورد.

محمد الربیعه در 15 مه 2018 به عنوان بخشی از موج دستگیری زنان و مدافعان حقوق بشر از جمله «لجین الهذلول» و «عزیزه الیوسف» دستگیر شد و دادگاه کیفری تخصصی پس از آن در 20 آوریل او را محکوم کرد. 2021، به 6 سال زندان، دو سال و نیم که دو سال آن به دلیل اتهامات مربوط به فعالیت‌های مسالمت آمیز و دفاع از حقوق زنان به حالت تعلیق درآمد.

اتهامات علیه محمد الربیعه مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز وی و دفاع از حقوق بشر است و این درحالی‌ است که دادستان عمومی سعودی اعلام کرد که محمد الربیعه به تلاش برای بی‌ثبات‌کردن ساختار اجتماعی و تضعیف انسجام ملی و انسجام جامعه متهم است، مقامات سعودی همچنین وی را به مشارکت با برنامه‌های خارجی برای برهم زدن امنیت جامعه سعودی متهم کردند.

 الربیعه در جریان موج دستگیری زنان مدافع حقوق بشر و چندین مردی که از حقوق زنان دفاع کرده بودند دستگیر شد. بازداشت‌های دیگر بین ماه مه و ژوئیه 2018 انجام شد که الربیعه قبلاً به‌دلیل حمایت از حق رانندگی زنان توسط مقامات سعودی مورد هدف قرار گرفته بود.

این فعال سعودی توسط  نیروهای امنیتی سعودی مورد شکنجه و آزار وحشیانه قرار گرفت و از درمان، ملاقات و تعیین وکیل محروم شد. وی درحالی که از دیسک کمر رنج می‌برد مورد ضرب‌وشتم شدید قرار گرفت. این فعال سعودی همچنین چند روز در کمد لباس کوچکی نگه داشته شد که قادر به نشستن و خوابیدن نبود و به‌صورت وارونه آویزان بود که وی را با مشت و لگد می‌زدند تا بیهوش شود. مقامات سعودی وی را پیوسته با سینی‌های خالی غذا شکنجه می‌دادند و به‌مدت یک سال او را در گرسنگی نگه می‌داشتند و تنها غذایش را اجازه داشت در اتاق ملاقات در حالی که با خانواده‌اش قرار ملاقات داشت، بخورد.

قوه قضائیه عربستان برای تعدادی از مبلغان سعودی حکم طولانی حبس را صادر کرد و حکم شیخ «ناصر العمر» را از 10 سال به 30 سال زندان افزایش داد. همچنین شیخ «عبدالرحمن المحمود» به 25 سال، شیخ «عصام العوید» به 27 و شیخ ابراهیم الدویش به 15 سال حبس محکوم شدند.

در این میان «سلمی شهاب» فعال زن سعودی یکی از جنجال‌برانگیزترین حکم‌ها را از دستگاه قضایی عربستان دریافت کرده طی ماه گذشته تنها به‌خاطر انتشار چند توئیت به 34 سال زندان محکوم شد. همچنین مقامات سعودی حکم 45 سال حبس علیه «نوره القحطانی» فعال سعودی دیگر صادر کردند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین‌المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را بازداشت می‌کند.

رژیم آل‌سعود می‌خواهد نشان دهد که هیچ فعال و یا منتقدی در امان نیست و از خلال ابزارهای جاسوسی آن‌ها را کنترل و ساکت می‌کند. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوبگری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌‌شود.