صدور حکم اعدام برای چهار جوان دیگر در عربستان

رژیم آل سعود برای چهار جوان دیگر در این کشور حکم اعدام صادر کرد که به این ترتیب از آغاز ۲۰۲۲ برای ۱۲۰ نفر در عربستان حکم اعدام صادر شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری «مرآت الجزیره»، رژیم آل سعود برای چهار جوان دیگر در این کشور حکم اعدام صادر کرد که به این ترتیب از آغاز سال کنونی میلادی برای ۱۲۰ نفر در عربستان حکم اعدام صادر شده است و از آغاز به قدرت رسیدن سلمان بن عبد العزیز به پادشاهی در این کشور در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی، هزار نفر اعدام شدند.

باید وضع حقوق بشر در عربستان را «پنهانش از پیدایش بزرگتر است»، توصیف کرد، زیرا آمار‌هایی که سازمان‌های حقوقی منتشر می‌کنند، فقط مشتی از خروار از اوضاع بسیار فاجعه باری است که رژیم آل سعود در حق اهالی اصلی این سرزمین، مرتکب می‌شود.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد حکم نهایی اعدام چهار نفر از بازداشت شدگان صادر شده است. بر اساس جزئیات محدودی که وجود دارد برای «محمد علی الشقاق، منصور سمیر الحایک، مرزوق محمد ضیف آل فضل و رعد محمد ضیف آل فضل»، حکم اعدام صادر شده است.

گفتنی است در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۲، رژیم آل سعود هزارمین حکم اعدام در دوره سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی را اجرا کرد. سازمان اروپایی-عربستانی حقوق بشر تأکید می‌کند، رژیم آل سعود با پرونده اعدام‌ها شفاف برخورد نمی‌کند و با ارعاب خانواده‌ها، از هر نوع فعالیت مدنی جلوگیری می‌کنند، به همین علت امکان دسترسی به تعداد واقعی افرادی که در عربستان با خطر اعدام مواجه هستند، وجود ندارد.

صدور حکم اعدام برای چهار جوان دیگر در عربستان

سازمان‌های حقوقی نتوانسته بودند اکثریت احکام اعدام اجرا شده در عربستان را پیش از اجرای این احکام ثبت یا میزان عادلانه بودن این احکام را ارزیابی کنند. با وجود این‌ها جزئیات مربوط به اعدام هزار نفر، میزان خونخواری رژیم آل سعود را در صدور و اجرای این احکام نشان می‌دهد. ۱۶۵ حکم اعدام به صورت سه اعدام دسته جمعی در ماه ژانویه سال ۲۰۱۶، آوریل سال ۲۰۱۹ و مارس سال ۲۰۲۲، اجرا شد.

کمیته دفاع از حقوق بشر در جزیره العرب، با صدور بیانیه‌ای درباره کشتار جدید در «پادشاهی وحشت و اعدام» هشدار داد و تأکید کرد صدور مستمر این احکام ظالمانه، جعلی بودن ادعا‌های رژیم آل سعود را درباره رعایت حقوق بشر آشکار می‌کند و پرونده رژیم آل سعود درباره اعدام شهروندان بسیار سنگین است. عربستان در ماه مارس سال گذشته، ۸۱ نفر از جمله ۴۱ نفر از بازداشت شدگان اندیشه را به صورت دسته جمعی اعدام کرد.