کاهش شدید دما و افزایش نگرانی‌ها از بحران انرژی زمستانی در انگلیس

 در شرایطی که دستکم برای هفت روز آینده در بیشتر نقاط انگلیس ، باران‌های زمستانی و مه بسیار سرد پیش‌بینی شده است، مقام‌های دولتی این کشور گفته‌اند که در حال جمع‌آوری توصیه‌های لازم برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هستند.

بنا بر پیش‌بینی‌های هواشناسی، مناطق جنوبی انگلیس در روزهای آتی بارش برف تا چهار اینچ (بیش از ۱۰ سانتی متر) و کاهش دما تا منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد را شاهد خواهند بود.

بر اساس این گزارش، پس از صدور هشدار زرد برای برف و یخبندان برای بیشتر نقاط این کشور در هفته گذشته، دیروز (جمعه)، اداره هواشناسی انگلستان (Met) برای لندن و مناطق جنوب شرقی انگلیس نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه هشدار زرد رنگ را صادر کرد.

بدین تریتیب، در روزهای آینده، مدیریت بحران انگلیس در شرایط محدودیت منابع گازی و بحران انرژی پس از تحریم واردات نفت و گاز از روسیه برای نخستین بار محک زده می‌شود.

داده‌های کارزار «استقبال گرم» در انگلیس نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از سه هزار و ۲۰۰ «بانک گرم» (گرمخانه) در این کشور، به افرادی که توانایی تامین هزینه‌های گرمایش خانه‌های خود را ندارند، خدمات ارائه می‌کنند.

یک مقام دولتی انگلیس در این باره اظهار داشت: این طرح‌های اضطراری از جمله گرمخانه‌ها راهکاری پایدار و دائمی برای از بین بردن شکاف میان سطح درآمد و هزینه‌های فعلی زندگی نیستند.

در همین رابطه، نتایج یک نظرسنجی جدید توسط موسسه «یوگاو» نشان می‌دهد که از هر ۱۰ انگلیسی سه نفر (۶۱ درصد) نمی توانند خانه خود را به اندازه‌ای که مایل هستند گرم کنند. این درحالیست که ۱۵ درصد هنوز سیستم گرمایشی را روشن نکرده‌اند و فقط ۱۸ درصد مردم انگلیس از قدرت مالی کافی برای استفاده دلخواه از سیستم گرمایشی برخوردار هستند.

کاهش شدید دما و افزایش نگرانی‌ها از بحران انرژی زمستانی در انگلیس

نتایج یک پژوهش دیگر نیز نشان می‌دهد، درحالی که بیش از ۷۰۰ هزار شهروند بریتانیایی در پرداخت هزینه‌های ضروری ناتوان هستند، بسیاری دیگر برای پرداخت هزینه لباس گرم، گرمایش و غذا با مشکل مواجه خواهند شد.

موسسات خیریه به شهروندان بریتانیایی توصیه می‌کنند به منظور کاهش دفعات خروج از منزل، غذا و دارو در منزل نگهداری کنند و در صورت قطع برق، چراغ‌قوه و باتری‌های یدکی آماده داشته باشند.

گفتنی است که همزمان با ورود موج سرما به انگلیس، پیش بینی‌های هواشناسی می‌گویند: وزش باد برخلاف معمول بسیار ناچیز خواهد بود و این به معنی کاهش تولید انرژی از طریق توربین‌های بادی است.

کمبود ذخایر انرژی، انگلیس را وادار ساخته تا به ذخایر گاز کشورهایی همچون آمریکا، بلژیک، نروژ و همچنین گاز مایع وابسته شود. به تازگی دفتر نخست وزیر انگلیس از توافق میان واشنگتن و لندن بر سر افزایش دو برابری واردات گاز از آمریکا خبر داد.

تحلیلگران میزان افزایش بهای سوخت، تورم و وضعیت نابسامان اقتصادی درانگلیس را در قیاس با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مراتب شدیدتر و وخیم تر دانسته‌ و علل آن‌ را نبود ذخایر و ورشکستگی شرکت‌های توزیع کننده انرژی و سیاست های غلط لندن می‌دانند.

موسسات خیریه پیشتر هشدار داده بودند که افزایش هزینه‌های انرژی به این معناست که بسیاری از مردم در زمستان امسال باید بین وعده غذایی و یا گرم نگاه داشتن خانه های خود در مواجهه با سرما یکی را انتخاب کنند.