پشت پرده حذف ترامپ از توییتر چه بود؟

طبق جدیدترین فایل‌‌های توییتر، این شبکه اجتماعی تحت فشار «میشل اوباما» همسر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و دیگران، حساب توییتری «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تعلیق کرد. 

شبکه فاکس نیوز در این خصوص گزارش کرد که ترامپ یک روز پس از آن از توییتر حذف شد که میشل اوباما و دیگران از توییتر درخواست کردند که ترامپ را «به طور دائمی» از این شبکه اجتماعی حذف کند.

شنبه (۱۰ دسامبر) «ایلان ماسک» مدیر اجرایی توییتر و «مایکل شلنبرگر» روزنامه‌نگار آمریکایی، چهارمین سری از اسناد توییتری را منتشر کردند که ارتباطات داخلی مدایران اجرایی شرکت توییتر در بازه زمانی ۶ تا ۸ ژانویه ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد که به تاریخ حمله هواداران ترامپ به کنگره و مدتی پس از آن اختصاص دارد. 

شلنبرگر در این اسناد به «فشارهای داخلی و خارجی» به توییتر از سوی افراد مختلف از جمله میشل اوباما اشاره کرده که خواهان حذف دائمی ترامپ از توییتر شده بودند.

میشل اوباما در بیانیه‌ای طولانی که در تاریخ هفتم ژانویه ۲۰۲۱ بر روی توییتر قرار داده بود، با اشاره به حمله به کنگره نوشت: «هم‌اکنون زمان آن رسیده که شرکت‌های «دره سیلیکون» (۷۰کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو و محل استقرار شرکت‌های مهم انفورماتیک)، توانمندسازی این رفتار هیولایی را متوقف کنند و با حذف دائمی این مرد از پلتفورم‌های خود و وضع سیاست‌هایی برای جلوگیری از استفاده فناوری‌های خود به دست رهبران کشورها برای شورش‌پراکنی، حتی فراتر از آن‌چه که قبلاً‌ انجام داده‌اند، بروند».

وی در ادامه افزود: «و اگر به ارتقای این کشور امیدواریم، باید هم‌اکنون پیامدهای فوری و جدی برای سوء مدیریتی که به شرمساری روز گذشته منتهی شد، به وجود آوریم».

طبق اسناد منتشر شده، علاوه بر بانوی اول پیشین آمریکا، اتحاد ضدافترا و چند فرد و سازمان برجسته آمریکا نیز خواستار حذف ترامپ از توییتر شدند.

صبح روز هفتم ژانویه، «جک دورسی» مدیر وقت توییتر در ایمیلی به کارکنان خود نوشت در سیاست‌هایشان، از جمله حق کاربران برای بازگشت به توییتر پس از تعلیق موقت، انسجام خود را حفظ کنند. طبق این گزارش،‌ ترامپ در آن زمان، از فعالیت در توییتر به حالت تعلیق درآمده بود.

پشت پرده حذف ترامپ از توییتر چه بود؟

شلنبرگر گزارش کرد که دورسی در بازه زمانی چهارم تا هشتم ۲۰۲۱ در تعطیلات در فرانسه به سر می‌برد و اکثر مسئولیت‌ شبکه توییتر را به مدران ارشد سپرده بود و درست یک روز پس از ایمیلی که دورسی ارسال کرده بود، ترامپ به طور دائم برای پیام‌های تحریک آمیز درباره انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه توییتر حذف شد.

پس از آن که ماسک شبکه توییتر را خریداری کرد و به عنوان مدیر ادامه فعالیت داد، با برگزاری نظرسنجی میان کاربران توییتر، حساب ترامپ را مجدداً فعال کرد که البته وی گفته چندان علاقه‌ای به فعالیت در این شبکه ندارد.