حمایت روسیه از صربستان در برابر کوزوو

روسیه اعلام کرد از صربستان برای دفاع از منافع قانونی اش در کوزوو پشتیبانی می‌کند.

 

به نقل از راشاتودی، این موضع گیری روسیه پس از آن صورت گرفت که از خطر درگیری مستقیم میان نیرو‌های پلیس کوزوو و صرب‌ها در این منطقه جدا شده صربستان به صورتی پرخطر جلوگیری شد.

یک وزیر سابق صرب‌های کوزوو توقف آنچه او آن را «شکار صرب‌های محلی» خواند، خواستار شد.

گوران راکیچ، سیاستمدار سابق صرب کوزوو گفت: ما از دیگران چیزی نیاز نداریم. تنها می‌خواهیم خودمان و خانواده مان را نجات دهیم. اقدام‌های این صرب‌ها واکنشی به اقدام‌های یکجانبه (دولت) پریشتینا است. ما خواهان صلح و منطق از جانب همه طرف ها، پیش از همه، «پریشتینا» هستیم. خواسته دیگر ما این است که شهروندانی که به صورت غیر قانونی و ناعادلانه زندانی شده اند، آزاد شوند. 

تنش‌ها در کوزوو در پایان هفته (گذشته میلادی) آغاز شد و در جریان آن، تظاهرات کنندگان صرب تبار درصدد برآمدند تا با برپا کردن موانع، از انتقال یک شهروند سرشناس صرب به دست مقامات به پایتخت کوزوو جلوگیری کنند.

حمایت روسیه از صربستان در برابر کوزوو

پس از آن بود که نیرو‌های مسلح صربستان به مرز اداری با کوزوو آمدند. گزارش شده است علت حضور آنان در مرز، واکنش به اقدام مشابهی که مقامات کوزوو صورت دادند بوده است. مقامات کوزوو به تظاهرات کنندگان هشدار و مهلت دادند تا یکشنبه شب، موانعی را که برپا کرده بودند، بردارند. با این حال، آنان در محل باقی ماندند.