دولت بایدن ظرف سه سال ۵۵ میلیارد دلار به آفریقا کمک می‌کند

جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: آمریکا در جریان این نشست موضوع تخصیص منابع را روی میز می‌گذارد. تعهد آمریکا برای سرمایه‌گذاری در قاره آفریقا نسبت به سایر کشورها مطلوب است.

 

وی افزود: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب میزبان مراسم شام با حضور حدود ۵۰ رهبر آفریقایی خواهد بود و حمایت واشنگتن از اتحادیه آفریقا برای پیوستن به گروه ۲۰ را اعلام خواهد کرد. بایدن همچنین برای عضویت دائم یکی از کشورهای آفریقایی در شورای امنیت سازمان ملل تلاش خواهد کرد.

بایدن از زمان روی کار آمدنش به عنوان رئیس جمهور سفرهایی را برای دیدار با متحدان آمریکا در آسیا، اروپا و خاورمیانه انجام داده اما هنوز به آفریقا سفر نکرده است و این رویداد جامع‌ترین نگاه وی به پیچیدگی‌های این قاره خواهد بود.

تاکنون بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک بایدن بر ترویج دموکراسی‌های غربی به عنوان وزنه تعادل در برابر چین متمرکز بوده است اما مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که این نشست آفریقا تنها درباره مذاکره پیرامون نفوذ پکن در آفریقا نیست.

سالیوان گفت: بایدن همچنین نماینده ویژه‌ای را برای اجرای ایده‌هایی که در این نشست مطرح شوند، منصوب خواهد کرد و وزارت امور خارجه آمریکا جانی کارسون را برای این سمت در نظر دارد.

دولت بایدن ظرف سه سال ۵۵ میلیارد دلار به آفریقا کمک می‌کند

وی افزود: در جریان این رویداد، بیش از ۳۰۰ کمپانی آمریکایی و آفریقایی با رهبران هیات‌های مختلف دیدار و درباره سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم و حیاتی مذاکره می‌کنند.

سالیوان همچنین تصریح کرد: آمریکا در نشست آفریقا شرطی برای حمایت از جنگ اوکراین اعمال نخواهد کرد.

در همین حال، کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا گفت: آژانس من برای امضای یادداشت تفاهمی با کشورهای منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا با هدف بررسی اقدامات بر روی مراحل بعدی روابط تجاری آمریکا و آفریقا آماده است.